Gå til hovedindhold

Vellykket Game Jam inspirerer unge til at udvikle digitale spil

40 unge i alderen 15-25 år var i weekenden samlet på ARoS for at udvikle spil med inspiration fra kunstens verden. Og det såkaldte Cultural Game Jam under EU-projektet EPIC-WE var så stor en succes, at flere af de unge deltagere er blevet inspireret til at udvikle digitale spil fremover.

Der var både plads til koncentration og godt humør blandt de unge til weekendens arrangement. Foto: Amalie Bech-Willumsen.

Indhold

    - Det har været et virkelig fedt arrangement. Jeg har leget lidt med kodning før, men det har været sjovt, at udgangspunktet her var noget helt andet, lyder det fra 17-årige Gaia Mikkelsen, som deltog i weekendens Cultural Game Jam.

    Til daglig går Gaia Mikkelsen på Visuel HF i Viborg, men de 40 unge Game Jam-deltagere kommer fra forskellige uddannelser inden for spil, kunst, lyd, teknologi og innovation. Med udgangspunkt i museets moderne udstilling ’ARoS samling: 1960 – nu’ udviklede de i alt seks digitale spil og tre brætspil.

    Bjørn Nørgaards kontroversielle hesteofring danner for eksempel grundlag for spillet ’Hestekraft’, hvor man skal gennemføre en bane for at samle kræfter til at blive til en hel hest. Og Hanne Nielsen og Birgit Johnsens videoværk Afrivning af løg får nyt liv i spillet ’Grind the World’, hvor holdet bag ønsker at få spillerne til at reflektere over deres online-handlinger, når man får mulighed for at rive både en banan, en hund og en baby på rivejernet i spillet.

    - Vi er blæst fuldstændig bagover af de unges måde at gå til opgaven. Der var virkelig god stemning, og de var gode til at inspirere hinanden kreativt undervejs. Det er gået over alt forventning, og jammet viste sig at være den smeltedigel, vi havde håbet på. De unge demonstrerede på bedste vis, hvad kunst kan for spil og omvendt.

    - Katrine Broe Møller Sørensen, projektleder for EPIC-WE i Filmby Aarhus.

    Prøv de unges prototyper på digitale spil.

    Spil som kulturudveksling

    Weekendens arrangement var anden gang, Filmby Aarhus afholdt Cultural Game Jam i samarbejde med ARoS og Aarhus Universitet som en del af EU-projektet EPIC-WE, der undersøger unges kulturelle deltagelse gennem spil og kunst.

    For 24-årige Mikkel Ugilt, som var med til at udvikle spillet ’Grind the World’, var det spændende at arbejde i et krydsfelt mellem spil og kunst:

    - Jeg har været til Game Jams tidligere, og der har vi arbejdet ud fra et tema. Men her gik vi meget mere konkret til opgaven. Vi gik ind og sagde ’lige præcis det her kunstværk, vil vi gerne trække inspiration fra’, og så fik vi ideer til, hvordan vi kunne lave det om til et spil, og hvordan vi kunne fortælle en historie gennem interaktion, fortæller Mikkel Ugilt, der til daglig læser Computer Science på Aarhus Universitet.

    Projektleder på ARoS Kasper Marius Nørmark er glad for, at museet kan bidrage til denne form for kulturudveksling:

    - Det var rørende at se, hvordan de unge mennesker tog kunsten til sig og brugte den med lige dele respekt og legesyge. Denne særlige type game jam med kunstudstillinger som kulisse ser ud til at skabe grundlag for, at spil og kunst kan krydsbefrugte hinanden på virkelig spændende måder, siger Kasper Marius Nørmark.

    Og det er ikke kun herhjemme, at formatet bliver testet af. Som en del af EPIC-WE bliver der afholdt lignende Cultural Game Jams i Holland og Portugal.

    - De unge mødes i grupper på tværs af baggrunde, uddannelser og kulturer for at udvikle spil gennem kunst og kulturarv, og forskningen undersøger værdien af kulturmøderne og udvikler nye modeller for, hvordan unge, kulturorganisationer, spilindustri og videregående uddannelser kan mødes og praktisere nye former for kulturskabelse gennem spil. Så vi er glade for den store og positive opbakning til vores andet Cultural Game Jam.

    Kim Holflod, postdoc ved DPU på Aarhus Universitet, der er national hub-leder og forskningskoordinator i EPIC-WE.

    Gennem hele jammet kunne de unge trække på hjælp fra et ekspertpanel bestående af spiludviklere fra aarhusianske Fair Games, programmører fra Coding Pirates samt en række kulturformidlere og forskere. Og den samlede oplevelse har givet flere af de unge deltagere har fået blod på tanden til at udvikle spil fremover:

    - Jeg kunne godt tænke mig at gøre noget mere i det. Jeg har lært mange nye ting, og jeg tager meget med mig om, hvilke udfordringer der kan opstå undervejs. Så det kunne være spændende at prøve endnu flere kræfter med det, siger 18-årige Gustav Adler Bonde fra Aarhus Gymnasium.

    Og for Gaia Mikkelsen er drømmen klar:

    - Det kunne være så fedt, hvis jeg fik mulighed for at lave et rigtigt spil på et tidspunkt.

    I løbet af 2025 afholder Filmby Aarhus, ARoS og Aarhus Universitet yderligere to Cultural Game Jams, og derefter faciliterer Filmby Aarhus et forløb, hvor to spil skal modnes yderligere i samarbejde med det lokale spilmiljø. Når EPIC-WE-projektet er afsluttet, bliver resultaterne af projektet delt med kulturorganisationer, kreative industrier og videregående uddannelser i EU. 

     

    Læs mere om EU-projektet EPIC-WE og se billederne fra weekendens Cultural Game Jam herunder. Foto: Amalie Bech-Willumsen.

    Sidst opdateret: 12. september 2024