Gå til hovedindhold

Ny undersøgelse: Uddannelser målrettet den danske spilbranche

Filmby Aarhus har i samarbejde med The Animation Workshop ved VIA University College undersøgt det uddannelsesmæssige grundlag for spilbranchen i Danmark. Resultaterne peger overordnet set på, at der er mange relevante kompetencer for spilinteresserede i det danske uddannelsessystem, men kompetencerne er ikke målrettet spilbranchen.

Billede: Critters Collective ifm. POSTMOUSE - Bachelorprojekt (2023).

Billede: Critters Collective ifm. POSTMOUSE - Bachelorprojekt (2023).

Indhold

    Den danske spilbranche er i vækst og for at sikre et fortsat vækstpotentiale for branchen er uddannelse og talentudvikling afgørende.

    Derfor har Filmby Aarhus i samarbejde med The Animation Workshop ved VIA University College undersøgt det uddannelsesmæssige grundlag for spilbranchen i Danmark. Gennem en kvalitativ gennemgang af 74 uddannelsers studieordninger og kursuskataloger har vi fundet ud af følgende:

    • Der er mange relevante kompetencer for spilinteresserede i det danske uddannelsessystem, men kompetencerne er ikke målrettet spilbranchen.

    • Kompetencer målrettet spilbranchen findes primært i valgfag og selvvalgte projektforløb. Studerende skal derfor aktivt vælge spilområdet til blandt et stort udvalg af andre kompetenceforløb.

    • Forretningsforståelse, ledelse, salg og marketing er lavt repræsenteret på de undersøgte uddannelsestilbud. Det betyder, at nye spiludviklere ikke bliver klædt på til at tænke i forretningsmodeller og entreprenørskab under deres uddannelse.

    Kortlægningen er tænkt som et værktøj til at skabe dialog mellem spilbranchen og uddannelsesinstitutioner om, hvordan de kan understøtte hinanden bedst muligt.

    Læs hele rapporten og resultaterne her.

    Sidst opdateret: 25. juni 2024