Ny undersøgelse: Uddannelser målrettet den danske spilbranche
Filmby Aarhus har i samarbejde med The Animation Workshop ved VIA University College undersøgt det uddannelsesmæssige grundlag for spilbranchen i Danmark. Resultaterne peger overordnet set på, at der er mange relevante kompetencer for spilinteresserede i det danske uddannelsessystem, men kompetencerne er ikke målrettet spilbranchen.

Billede: Critters Collective ifm. POSTMOUSE - Bachelorprojekt (2023).
Den danske spilbranche er i vækst og for at sikre et fortsat vækstpotentiale for branchen er uddannelse og talentudvikling afgørende.
Derfor har Filmby Aarhus i samarbejde med The Animation Workshop ved VIA University College undersøgt det uddannelsesmæssige grundlag for spilbranchen i Danmark. Gennem en kvalitativ gennemgang af 74 uddannelsers studieordninger og kursuskataloger har vi fundet ud af følgende:
-
Der er mange relevante kompetencer for spilinteresserede i det danske uddannelsessystem, men kompetencerne er ikke målrettet spilbranchen.
-
Kompetencer målrettet spilbranchen findes primært i valgfag og selvvalgte projektforløb. Studerende skal derfor aktivt vælge spilområdet til blandt et stort udvalg af andre kompetenceforløb.
-
Forretningsforståelse, ledelse, salg og marketing er lavt repræsenteret på de undersøgte uddannelsestilbud. Det betyder, at nye spiludviklere ikke bliver klædt på til at tænke i forretningsmodeller og entreprenørskab under deres uddannelse.
Kortlægningen er tænkt som et værktøj til at skabe dialog mellem spilbranchen og uddannelsesinstitutioner om, hvordan de kan understøtte hinanden bedst muligt.