Gå til hovedindhold

Kultur x Games: Filmby Aarhus fremmer talenter i internationalt initiativ med ARoS og Aarhus Universitet

Filmby Aarhus arbejder de næste 3,5 år på at udvikle en model for Game Jams for unge, der skal styrke deres samfundsdeltagelse gennem spiludvikling og kultur. Sammen med ARoS, Aarhus Universitet og 9 andre samarbejdspartnere på tværs af EU, ønsker Filmby Aarhus at skabe fokus på spil som kulturmedie og udvikle den kommende generation af talenter indenfor spiludvikling.

Indhold

    Kulturorganisationer, forskningsinstitutioner og kreative industriorganisationer fra fem europæiske lande - Danmark, Holland, Portugal, Italien og Belgien - er gået sammen i det nye initiativ EPIC-WE, som er støttet af EU med knap 23 mio. kroner. Formålet er at undersøge og understøtte unges udvikling af spil som en form for kulturudveksling.

    Unge skal lære at skabe spil til en række Game Jams - et 48 timers arrangement, hvor deltagere med interesser i kunst, kultur og spil mødes og udvikler spil, der tager udgangspunkt i kulturarven, som omgiver os. Game Jams skal bl.a. afholdes på ARoS og i Filmby Aarhus, og forhåbningen er, at Game Jams kan få unge til at se spiludvikling som en form for kulturudvikling, og spil som et medie, der giver en kulturel stemme.

    I Filmby Aarhus er det Christian Nyhus Andreasen, Head of Incubator i Filmbyens inkubationsmiljø for startups, der er projektleder på EPIC-WE, og han glæder sig over at være en del af et projekt, der sætter spot på spil og spiludvikling for unge:

    "Vi er glade for at være en del af EPIC-WE, som spiller helt naturligt ind i vores initiativer for at udvikle og styrke den danske spilbranche. I Aarhus har vi en voksende og stærk gruppe af spiludviklere, og jeg håber, vi kan vise, at spil er en fuldt legitim karrierevej ved at eksponere de unge talenter for spilmediet på mange forskellige måder. Mange af de mest indflydelsesrige spil i verden er sprunget ud af mødet mellem kunst, kultur, kreativitet og teknologi-uforskning, så et samarbejde mellem tre så stærke aktører som ARoS, Aarhus Universitet og Filmby Aarhus er meget lovende. Vi glæder os til at udfolde potentialet over de næste år."

    Jamme med kulturarv og spil

    Rikke Toft Nørgård, Ph.d. og lektor ved DPU, Aarhus Universitet, står i spidsen for EPIC-WE, og hun beskriver, at de unge deltagende skal arbejde med spil som kultur, spiludvikling gennem kultur og spilproduktioner for kultur. Rikke peger på skagensmalerierne på AROS som et eksempel på, hvad man kan tage udgangspunkt i, når man skal jamme med kulturarv og spil. Skagensmalerierne kan forvandles eller genopfindes som spil, f.eks. et skagensmaleri som spil kun baseret på lyd eller skagensmalerier som VR-spil, hvor man lever sig ind i malerierne og leger med billedernes elementer.

    Deltagerne til Game Jams er unge, der er engagerede i spil og spiludvikling og unge, der er engagerede i kunst og kultur. Rikke Toft Nørgård fortæller, at det kan være spilinteresserede fra Coding Pirates eller GameIT College, der gamejammer med unge kunstinteresserede fra billedskoler, efterskoler med kunstlinjer eller unge fra Det Jyske Kunstakademi.

    EPIC-WE starter den 1. marts og løber over en periode på mere end tre år, hvor der i alt skal afholdes 12 Game Jams i de forskellige lande, der er involverede i projektet. EPIC-WE er støttet med en Horizon Europe Research & Innovation bevilling fra EU på i alt 22,87 mio. kroner.

    Sidst opdateret: 1. marts 2023