Stort digitalt kunstværk tændes i Filmby Aarhus
Nyt kunstværk i international klasse af kunstneren Jesper Just tændes under Festugen. Alle aarhusianere er inviteret til indvielsen af The Garden in the Machine - en digital installation af film og lyd, der bliver styret af et levende træ.
Aarhusianerne og byens gæster kan godt begynde at glæde sig, for tirsdag den 29. august kl. 20.00 indvies kunstinstallationen The Garden in the Machine på Filmby Aarhus' facade.
Værket, der er skabt til Filmby Aarhus' facade af den internationalt anerkendte videokunstner Jesper Just, bliver et nyt vartegn i det kreative, pulserende miljø omkring Filmby Aarhus.
The Garden in the Machine bliver et ikon for hele byen. Det er et markant kunstværk og bliver en unik oplevelse, det appellerer og udfordrer publikum, når vi bringer naturen ind på havnen i en digitaliseret udgave, der er styret af naturen selv. Det er et lysende eksempel på, hvordan kunst og kultur kan få os til at reflektere over den verden, der omgiver os.
Værkets LED-paneler er installeret bag bygningens glasfacade, så hele bygningen fremstår som én stor skærm, når værket er tændt. Beskueren må bevæge sig rundt om bygningen for at få en tilnærmelsesvis oplevelse af kunstværket, som aldrig vil være muligt at begribe i sin helhed. Til gengæld vil installationen være forskellig, hver gang man kommer forbi og ændrer sig over et døgn, en årstid og en årrække.
Fyrretræ styrer filmen
En interessant detalje ved The Garden in the Machine er, at ingen ved, hvordan kunstværket udvikler sig. End ikke kunstneren bag.
Værkets vekslende udtryk kommer sig af, at det er forbundet med et fyrretræ, der vokser på tagterrassen foran Filmby Aarhus. Sensorer på træet måler løbende på vækst, fotosyntese og vandoptag, og disse registreringer oversættes til data, som umiddelbart udfolder sig visuelt i den film, der vokser ud fra bygningen. Det er således træet, der redigerer filmen, som udgør værket. Når farveholdningen ændrer sig i den digitale skov, der panorerer på bygningen, er det tegn på, at det organiske træ lever og ånder. På den måde er det uvist, præcis hvordan installationen tager sig ud fra dag til dag.
"Vi bliver i vores samfund ikke længere undervist i at kende forskel på planter og træer. Min pointe er, at vores almene viden om natur er voldsomt nedadgående, og at det bevirker, at vi i stigende grad mister grebet om vores egen eksistentielle forståelse. Jeg vil gerne skubbe mennesket lidt ud af det centrum, vi med den største selvfølge optager især i vestlig kultur, og i stedet sætte lys på den rolle, plantebevidsthed spiller i vores økosystem," siger Jesper Just.
Respektindgydende proces
The Garden in the Machine bliver en væsentlig del af den rekreative forbindelse, der markerer byens kystlinje og strækker sig fra Risskov til Marselisborg. Samtidig bliver kunstværket en aktiv del af at skabe et nyt byrum på Sydhavnen, hvor kunst og kultur er bærende elementer.
The Garden in the Machine er finansieret af Ny Carlsbergfondet, Salling Fondene, Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond, NRGi Værdipulje og Aarhus Kommune. Digitale skærme er leveret af det lokale firma Proshop Europe.
"The Garden in the Machine kredser åbent og flertydigt om, hvordan menneskets aktiviteter i vores tidsalder påvirker jorden i så høj grad, at det medfører geologiske og kulturelle forandringer. For Ny Carlsbergfondet har det været en respektindgydende proces at følge Jesper Justs arbejde med værkets tilblivelse, og det er vores store håb, at The Garden in the Machine vil inspirere og skabe refleksionsrum hos alle, der oplever der," siger Christine Buhl Andersen, forperson i Ny Carlsbergfondet.
"Det er helt fantastisk, hvad Jesper Just har skabt i kunstprojektet The Garden in the Machine. Projektet har et markant billedkunstnerisk helhedsbegreb i forbindelse med en omfattende nybygning til Filmby Aarhus. I Salling Fondene er vi utrolig glade for at være med til at muliggøre realisering af denne kunstinstallation," siger Jens Bjerg Sørensen, Bestyrelsesformand i Købmand Herman Sallings Fond.
"Med det nye værk af Jesper Just får Aarhus et markant kunstnerisk vartegn, der belyser et vigtigt emne i vores samtid - menneskets forhold til naturen. Værket er offentligt tilgængeligt for alle og vil forhåbentlig blive et samlingspunkt for lokale og besøgende," siger Frank Rechendorff Møller, adm. direktør i Augustinus Fonden.
"Jesper Justs værk er fascinerende i dets sammentænkning af natur og teknologi, og er et glimrende eksempel på, hvordan samtidskunsten midt i et område med bygninger af beton, glas og stål i mere end én forstand formår at sætte spot på vores forbundethed med naturen," siger John Tønnes, direktør i Det Obelske Familiefond.