Gå til hovedindhold

Storslået indvielse af The Garden in the Machine i Filmby Aarhus

Der var god stemning og spændte gæster i Filmby Aarhus, da det fascinerende Jesper Just-kunstværk The Garden in the Machine i aftes blev tændt. - En stor dag for Aarhus, lyder det fra rådmand Rabih Azad-Ahmad.

  • Læs op

Indhold

    Aarhus blev tirsdag aften et kunstværk i international klasse rigere, da den store digitale installation The Garden in the Machine blev tændt på Filmby Aarhus' facade foran flere hundrede fremmødte.

    Værket, der er skabt af videokunstner Jesper Just, har været år undervejs, og det var derfor en glædens dag, da det blev overdraget til byen.

    "Det er en stor dag for vores by og et fantastisk kunstværk, vi nu er blevet beriget med. The Garden in the Machine er et værk, der er styret af naturen. Vi lever i en tid, hvor der naturligt er stort fokus på natur og klimaforandringer. Vi er alle en del af løsningen. Det er kulturen også. Kunst og kultur kan få os til at stoppe op. Få os til at tænke. Kultur kan få os til at handle, og der er behov for handling nu. Jeg er personligt enormt glad for, at Jesper Just har skabt et værk, som kan få aarhusianerne og byens gæster til at reflektere over den verden, der omgiver os," siger rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune, Rabih Azad-Ahmad.

    Det var Jesper Just selv, der kunne overdrage værket til byen og starte nedtællingen. De fremmødte nød synet, da værket tændte op, og efterfølgende fandt gæsterne retning mod tagterrassen i Filmbyen 11, hvor de kunne se det fascinerende værk helt tæt på.

    Stort digitalt værk af film og lyd

    The Garden in the Machine bliver vakt til live ved hjælp af flere kilometer LED-stripes, der er installeret bag glasfacaden på Filmbyen 11, så bygningen fremstår som én stor skærm, når værket er tændt.

    Værket vil være forskelligt, hver gang man kommer forbi i Filmby Aarhus, fordi filmen, der kører på facaden, konstant ændrer sig over døgn, en årstid og en årrække.

    Værkets vekslende udtryk kommer sig af, at det er forbundet med et fyrretræ, der er plantet på terrassen foran Filmby Aarhus.

    Sensorer på træet måler løbende på vækst, fotosyntese og vandoptag, og disse registreringer oversættes til data, som udfolder sig visuelt i den film, der vokser ud af bygningen. Det er således træet, der redigerer filmen, som udgør værket. Når farveholdningen ændrer sig i den digitale skov, der panorerer på bygningen, er det tegn på, at det organiske træ lever og ånder. På den måde er det uvist, præcis hvordan installationen tager sig ud fra dag til dag.

    Vi bliver i vores samfund ikke længere undervist i at kende forskel på planter og træer. Min pointe er, at vores almene viden om natur er voldsomt nedadgående, og at det bevirker, at vi i stigende grad mister grebet om vores egen eksistentielle forståelse. Jeg vil gerne skubbe mennesket lidt ud af det centrum, vi med den største selvfølge optager, især i vestlig kultur, og i stedet sætte lys på den rolle, plantebevidsthed spiller i vores økosystem.

    Jesper Just, kunstner.

    The Garden in the Machine er finansieret af Ny Carlsbergfondet, Salling Fondene, Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond, NRGi Værdipulje og Aarhus Kommune. De digitale skærme er leveret af det lokale firma Proshop Europe.

    Jesper Just, der står bag The Garden in the Machine. Foto: Nina Moritzen

    Sidst opdateret: 30. august 2023