VR-CONNECT: Tre locations, en konference

Billede fra VR-Connect - de deltagende med VR-briller

Målet var at byde deltagerne velkommen til VR’s verden og give professionelle fra ikke-underholdningsrelaterede brancher mulighed for at få øjnene op for, hvad de hver især kan bruge VR til i deres virksomheder og organisationer.

Hver by oplevede én taler live på scenen, mens dennes pointer blev live-streamet til de andre to byer, og hver by oplevede dermed to talere på en storskærm, men havde lige så stor mulighed for at stille spørgsmål til talerne på skærmen som til den taler, der var fysisk til stede.

Undervejs i præsentationerne blev deltagerne løbende bedt om at tage deres anviste VR-headset på, for de skulle ikke blot se de eksempler, som talerne brugte, på den flade skærm – alle eksempler blev vist headset’ene, sådan som de var beregnede til. På den måde fik deltagerne mulighed for at opleve nogle af de mest nyskabende VR-oplevelser på egen krop og dermed rigtigt mærke, hvad VR kan gøre i kommunikations-, trænings- eller oplevelsessammenhæng.

Emblematic Group om "The power of VR"

I Aarhus gik VR-ekspert Cedric Gamelin fra det L.A.-baserede selskab Emblematic Group på scenen for at tale om styrken ved VR. Helt konkret talte han særligt om VR som en sympati-maskine og illustrerede sine pointer med VR-oplevelser, der inkluderede eksempler som en ung mand i isolationsfængsel, der viser opleveren sin gamle gruvækkende celle og en tur op på Grønlands indlandsis, hvor man med egne øjne ser, hvor meget af isen, der er smeltet på ganske kort tid.

Emblematic Group er en af verdens mest fremadstormende VR- AR- og Mixed Reality-produktionsselskaber, startet af ”The Godmother of VR”, Nonny de la Pena, og VR-oplevelsen Greenland Melting var en af de første af slagsen til at konkurrere til Venedigs Filmfestival i 2017.

Udover Cedric Gamelin havde Aarhus også fornøjelsen af at have Therkel Sand Therkelsen fra CopenX med som dagens moderator.

I Aarhus udtalte Jan fra Showtime VR, der var kommet med de 90 VR-headsets – 30 til hver by – og håndterede indholdet i brillerne, at VR CONNECT var en ny måde at bruge deres teknologi på, der indtil da primært har været anvendt som VR-biograf i underholdningskontekst: ”VR CONNECT har fået vores øjne op for nye måder at bruge Showtime VR’s teknologi på, og med denne nye inspiration bliver det spændende at udvikle videre på endnu flere anvendelsesmuligheder”.

VR som redskab til landbrug, jagt og sundhedspleje

Live fra Malmö talte Jaana Nykänen fra Divine Robot om, hvordan VR kan bruges som et redskab for både virksomheder, organisationer og private. Hun gav eksempler på VR inden for landbrug, jagt og sundhedspleje.

Pradats forudsigelser "VR i fremtiden"

På skærmen i Aarhus og Malmø, og på scenen i Malmø, var det Mathieu Pradat fra La Prairie Productions, der havde ordet. For ham var konferencen også et vigtigt skridt hen imod at give Virtual Reality kunstformen et mere europæisk perspektiv: ”VR CONNECT har givet os muligheden for også at vise, hvor meget der sker på VR-området i Europa. Det er her, vi kan begynde at arbejde tættere sammen på et europæisk plan, eftersom VR i stigende grad udvikler sig til at være en social oplevelse, blandt andet i takt med at VR-udstyr bliver mindre og dermed mere praktisk at bruge. I Europa skal vi ikke være bange for at sammenligne os selv med Kina og USA på dette punkt.”

Maria Köpf, Managing Director hos Filmföderung Hamburg Schleswig-Holstein, der er Filmby Aarhus’ tyske partner i VR CONNECT og Create Converge, var også meget begejstret for konferencen: ”Der er stadig en enorm hype omkring virtual reality. Gennem eksempler har vi nu med denne triangulære konference fået nogle af anvendelsesmulighederne at se, og nu kan vi vente med spænding på at se, hvordan VR udvikler sig videre og fortsætte med at støtte udviklingen og de selskaber, der arbejder med VR.

Bag VR CONNECT stod Filmby Aarhus og Via Multiplatform Storytelling & Production i Aarhus, Filmföderung Hamburg Schleswig-Holstein i Hamborg og Media Evolution i Malmø. VR CONNECT blev holdt som en del af EU Interreg North Sea Region projektet Create Converge. Blandt øvrige partnere var CopenX, Interactive Denmark og this.nordic.