Gå til hovedindhold

Metamorphosis: Fra idé til færdigt spil

Metamorphosis er et spil skabt af de unge Team Puzlerne i samarbejde med spilstudiet Mothworks.

02. sep. 2025

Spil Metamorphosis her

 

Metamorphosis er udviklet under Horizon Europe-projektet EPIC-WE, hvor unge fra hele Europa har skabt spil inspireret af kunst og kultur. Blandt mere end 100 spil blev Metamorphosis udvalgt til et særligt modningsforløb. Spillet blev oprindeligt skabt af Team Puzlerne, fire unge kunst- og spilinteresserede, under et Cultural Game Jam på ARoS og er siden videreudviklet i samarbejde med spilstudiet Mothworks.

Metamorphosis inviterer spilleren ind i et stærkt visuelt univers med legende interaktioner med prismer, farver og identitetsmarkører. Spillet udforsker temaer som frihed, identitet og selvsikkerhed.

Se trailer

Team Puzlerne og Mothworks

Bag Team Puzlerne står Abtin Amin Marashi, Gaia Elisabeth Mikkelsen, Oliver Oak Stauenberg Orth og Maren Valentin. Motiveret af en særlig interesse i spil, kunst og kultur, deltog de i 2024 i et Cultural Game Jam på ARoS i Aarhus, hvor de skabte den første prototype til Metamorphosis.

"Jeg har før været til mange Game Jams, og da jeg så, der var et på ARoS, ville jeg selvfølgelig være med. Jeg interesserer mig meget for kunst og spil, så det Game Jam passede helt perfekt til mig," siger Maren Valentin.

"Det var en blanding af min passion for spiludvikling og muligheden for at møde andre, der har samme interesse som mig, der motiverede mig til at deltage", fortæller Oliver Oak.

Se det originale spil, som blev udviklet af Team Puzlerne.

Spilstudiet Mothworks kom med ombord for at videreudvikle Metamorphosis i tæt samarbejde med Team Puzlerne. Mothworks holder til i Aarhus og arbejder med at skabe unikke, kunstneriske og iøjnefaldende interaktive oplevelser.

Det har været fedt at være en del af processen hos Mothworks. Mit netværk er blevet udvidet, og jeg har større forståelse for, hvordan det er at arbejde med spil. Det har været en fantastisk oplevelse at møde dem og se vores spil blive mere end bare et Game Jam-spil.

Maren Valentin, Team Puzlerne

Spillet

Mothworks har videreført og forfinet de koncepter, som Team Puzlerne udviklede i deres oprindelige design. Prototypen af Team Puzlerne vider tydeligt, at spillet er en rejse:

  • Fra mørke til lys
  • Fra grå til farve
  • Fra hjælpeløshed til selvtillid og kunnen
  • Fra tvivl til accept af sig selv.

Hovedkaraktereren er en lille fugl, skabt af Team Puzlerne, som symboliserer frihed og kampen for at finde den, og er et billede på at "lære at flyve" eller lære at være sig selv.

Spilleren følger fuglen gennem fem levels, der hver repræsenterer et trin i rejsen mod at finde sig selv. På vejen møder fuglen udfordringer, som den kun kan overvinde ved at tilegne sig nye evner og tro på sig selv. Spillet begynder i den mørke, uhyggelige skovbund og ender i toppen af et stort, farverigt og lysende livstræ.

Kunst x spil

Metamorphosis er inspireret af tre kunstværker fra ARoS: Your Condensation af Olafur Eliasson, Marilyn Monroe af Andy Warhol og House of Dionysus af Sif Itona Westerberg.

Disse værker har inspireret til spillets temaer og udtryk: At konfrontere sit eget spejlbillede, at farver kan ændre hele vores oplevelse af billeder og verden, og at identitet kan være flydende.

Det visuelle udtryk i spillet er tydeligt formet af kunstværkerne: F.eks. afspejles Warhols farveskift i spillets æstetik og hovedkarakterens rejse fra grå til farve, mens Westerbergs skulptur har inspireret til spillets livstræ og hovedkarakterens vej fra skovbunden til træets top.

Kunsten bag Metamorphosis

Jeg kunne godt lide, at vi kiggede på kunsten for at finde inspiration, og jeg synes, det resulterede i nogle interessante spil med dybe budskaber og en vis seriøsitet, som jeg godt kunne lide.

Oliver Oak, Team Puzlerne

EPIC-WE

EPIC-WE sætter fokus på kulturmøder og spiludvikling blandt unge. Projektet samler kulturinstitutioner, forskning og uddannelse og kreative organisationer fra fem europæiske lande for at undersøge og styrke unges udvikling af spil som en form for kulturudveksling.

Som en del af projektet har ARoS, Aarhus Universitet og Filmby Aarhus afholdt Cultural Game Jams, hvor unge med interesse for kunst, kultur og spil har udviklet spil inspireret af vores fælles kulturarv. I Aarhus har vi afholdt fire Cultural Game Jams med ca. 150 deltagere, og afslutningsvis udvælges to spilprototyper til videreudvikling i samarbejde med et professionelt spilstudie. Metamorphosis er det første af de udvalgte spil.