Gå til hovedindhold

Super Poul er fremtidens indholdsproducent: Mestrer at skabe indhold på tværs af platforme og formater

En af de nyeste tilkomne virksomheder i Filmby Aarhus er produktionsselskabet Super Poul, der skaber indhold til børn i alle aldre på tværs af teknologiske formater og platforme. Selvom selskabet kun har eksisteret i lidt over et år, kan Super Poul allerede skrive en omrejsende kuffertinstallation, interaktivt indhold til en amerikansk app, en programserie om visual effects på DR Ultra og en lyd-julekalender til alle skoler i Norden på deres CV.

Indhold

    Til daglig består Super Poul af fire kreative sjæle, Signe Ried, Dennis Glintborg, Thor Guldager og Stine Sillesen, som mødte hinanden hos DRs Børn & Unge redaktion. I sommeren 2021 stiftede de Super Poul - et 'kreativt kunstnerkollektiv'- hvor kun fantasien sætter grænser, og lige siden har det taget fart. Allerede nu har Super Poul søsat flere store projekter på tværs af forskellige formater og teknologier - både på det nationale og internationale marked.

    Signe Ried fortæller: "Vi sad for et år siden, da vi havde pitchet alle de her projekter ind og tænkte 'hvad nu hvis vi får det hele?' - klip til en lidt forpustet sensommer."

    En omrejsende kuffertinstallation, VFX til DR Ultra og Hunger Games for nisser

    Super Poul er hverken gift med et bestemt format, en særlig teknologi eller specifik fortælleform. Det handler meget mere om at lave meningsfuldt indhold, søge innovative muligheder og bryde med klassiske formater.

    "Vi vil gerne tage idéudviklingen rigtig seriøst og bruge tid på idéerne, så det bliver mindre maskine-samlebåndsarbejde at lave indhold. Idéerne kommer ud af ægte motivation", fortæller Thor Guldager.

    På blot et år har produktionsselskabet skabt en litterær kuffertinstallation til landets biblioteker, udviklet fortællinger til en interaktiv amerikansk app, hvor målet er at få børn væk fra skærmen og i stedet interagere direkte med fortællingen med brug af stemmen, produceret en programserie til DR Ultra Gaming, der lærer unge mennesker at lave visual effects - og ikke mindst en nordisk lyd-julekalender, der er aktuel netop nu, og som startede med arbejdstitlen 'Hunger Games for nisser'.

    "Vi er ikke bare ét format. Vi er et lille produktionsselskab, der gerne vil have fleksibilitet, så det vil være naivt af os at tro, at vi bare kan lave børnefjernsyn. Det er vigtigt for os at udkomme på rigtig mange forskellige platforme i mange forskellige former og farver. Den gode idé dør ikke bare fordi, det ikke skal være TV. Så gør vi bare noget andet", fortæller Signe Ried.

    Lyd-julekalender til Nordens skolebørn

    Et af de helt store projekter for Super Poul har været en nordisk julekalender, de har lavet til undervisningsplatformen Norden i Skolen, et tilbud til alle skoler i Norden. Julekalenderen, der udelukkende kan høres, er inspireret af radiodrama, og den har til formål at lære børn de tre nordiske sprog - dansk, svensk og norsk. Super Poul har fået frie rammer på indholdssiden, og de har skabt en fortælling om en julerejse, hvor 100 børn har vundet en billet til den store nordiske jule-challenge, men undervejs går meget galt for børnene.

    Dennis Glintborg forklarer: "Udfordringen har været, hvordan man laver noget meningsfyldt og interessant for børn. Jo mere det er et fremmedsprog, jo mere bliver de afkoblet, og jo sværere bliver det for dem at lytte. Vi har leget lidt med de sproglige forvekslinger - rolig på dansk er sjov på svensk".

    "At have børn og unge som målgruppe stiller meget højere krav til vores kreativitet og vores fantasi, og at få lov til at være der i sit arbejdsliv, hvor der er plads til det, er fuldstændig magisk", tilføjer Signe Ried.

    Filmby Aarhus er rum for kreativ udfoldelse, idéudveksling og nye samarbejder

    For Super Poul er Filmby Aarhus det perfekte sted at kunne udfolde sig. Idéen om Filmby Aarhus kom fra Super Pouls samarbejde med produktionsselskabet Styrvolt, der, ligesom Super Poul, også sidder i Filmby Aarhus' inkubator Ideas Lab.

    "Vi kunne mærke, at det her var det perfekte 'merge'. Der er en seriøsitet omkring folks arbejde, men der er også en fed aura af, at folk gerne vil snakke - og man kan idéudveksle lidt på kryds og tværs", fortæller Thor Guldager.

    Signe Ried uddyber: "Vores lokale samarbejder har kæmpe værdi for os. Det er en stor fordel at kunne sidde sammen med Simon og Magnus [fra Styrvolt], der har klippet vores ting. Og vi håber på at arbejde mere sammen med dem og andre dygtige folk fra og omkring Filmbyen."

    Ifølge Super Poul består fremtiden helt sikkert af flere samarbejder og flere retninger, formater og teknologier:

    "Vi har en del spor, vi gerne vil arbejde i. Vi vil gerne arbejde med motion capture og real time-teknologier inden for animation, fordi det selvsagt er en stor del af børneindhold, og det kunne være fedt at gøre det på en ny måde, hvor det traditionelt vil være store animationsstudier og lange processer", fortæller Thor Guldager.

    Fakta

    Signe Ried er uddannet tilrettelægger fra Journalisthøjskolen og har tidligere arbejdet fem år hos DR B&U, hvor hun har lavet alt fra DR Ultra, Ramasjang, MGP og digitalt indhold.

    Dennis Glintborg har også været på DR B&U i en lang årrække. Senere blev han uddannet fra Forfatterskolen for Børnelitteratur, hvilket førte ham til et job hos Gyldendal. Derudover er Dennis også medstifter af Manuskriptskolen for Børnefiktion, der netop har modtaget 3-årig økonomisk støtte.

    Thor Guldager har også slået sine folder hos DR bl.a. som vært på programmet NØRD. Thor er oprindeligt uddannet kommunikationsdesigner, men i dag er det især Tech-delen i formidling til børn, som optager ham.

    Stine Sillesen har journalistisk baggrund, og hun har ligesom Dennis gået på Forfatterskolen for Børnelitteratur, men ligesom de andre har en stor del af hendes karriere også været forankret hos DR B&U, hvor hun bl.a. har været idékvinden til programmet Børns Fantastiske Fortællinger, som er blevet solgt til en række lande.

    Sidst opdateret: 23. november 2022