Spilvirksomheder fra Aarhus indtager Waterkant Festival i Kiel

Billede taget ved fredagens arrangement på Waterkant

Waterkant Festival i Kiel fremviser det bedste fra startups og kreative udviklere, blandt andet fra den digitale visuelle industri. Med workshops, screenings og netværksfaciliterede events er den årligt tilbagevende festival en unik mulighed for at lære noget nyt og udvikle sin virksomhed.

I weekenden blev det endelig en række aarhusianske spiludvikleres tur til at gæste den tyske by og formidle skandinavisk knowhow, heriblandt Fair Games, Ahoot Media, Chop Chop Games, Digital Devotion Games og Kong Orange.

Værterne ved Waterkant Festival
Foto: Jan Konitski

Inspirerende talks fra Aarhus folk

Med en mission om at lave interaktive oplevelser og spil, som fascinerer, skaber indlevelse og motiverer til effektiv læring, var Ahoot Media en af de virksomheder, som Waterkant Festival og deltagere tog godt imod.

Bo Michelsen, kreativ direktør i Ahoot Media, fortæller: 

”Vi gav en talk om vores læringsspil Jack the Riddler, som er designet til engelskundervisning i 8-9. klasse. Jack the Riddler bruger ’information gap’-øvelser, ’cooperativ learning’ og puzzle’-opgaver, som tematisk set er mordmysterier, der skal gøre det sjovere og lettere at øve det talte Engelsk. Vi fik mødt velmenende og relevante personligheder, der viste stor interesse for vores innovative læringskoncept. Det er vigtigt at komme til den her slags begivenheder, fordi det tillader os at møde nye mennesker til at fremme vores virksomhed.”

Ahoot Media sidder til dagligt i Filmby Aarhus’ inkubationsmiljø, Ideas Lab, hvor også Mads Skovgaard, ejer af enkeltmandsvirksomheden Fair Games, har plads. Mads Skovgaard gav en talk om sin virksomhed og sit imponerende spil Necesse:

Jeg fortalte, hvordan jeg sælger spillet – og hvordan jeg kører min udvikling og forretning. Jeg delte mine tanker omkring publicering, design af mit typespil og nogle af de udfordringer, jeg arbejder med i hverdagen. Det var godt at høre fra andre i samme situation og få lidt feedbackDerudover var det meget netværksdannende, og man får lov til at træne sine evner i at tale foran et publikum.

Stemningsbillede fra Waterkant Festival
Foto: Jan Konitski

Ud af ekkokammeret

Generelt er der fart på spilindustrien i det nordtyske område, og der var dermed også vigtige forbindelser for Filmby Aarhus - der deltog i festivalen for anden gang. Arrangørerne er dygtige til at sætte iværksættere fra mange hjørner sammen – fra globale startups i spilleverden til lokale kafferisterier.

“Deltagelse i en iværksætterfestival som Waterkant kan være givende for enhver med en iværksætter i maven. Som iværksætter befinder man sig ofte i et ekkokammer af lignende startupsog det er derfor enormt sundt at komme ud og møde andre brancher,” udtaler Christian Nyhus Andreasen, head of incubator ved Ideas Lab i Filmby Aarhus, og fortsætter:

Vi har haft en rigtig god tur til Waterkant 2021 med repræsentanter fra fem Aarhus- baserede spil-studier. Det blev endda til playtesting og feedback-sessioner i pauserne. For Filmby Aarhus udgør Waterkant-deltagelsen dermed en genvej til at booste og destillere vores initiativer og stimulans af spilklyngen  kort tid i forhold til de typisk lange accelerationsforløb, vi normalt kører.

Chop Chop Games ved Waterkant Festival
Foto: Jan Konitski