Gå til hovedindhold

Hjemsendte skoleelever får hjælp til at lave film om livet under lockdown

POV og Filmby Aarhus hjælper skoleelever med at skabe dokumentarfilm om livet under coronakrisen i filmprojektet “Fortæl  Danmarkshistorie i børnehøjde”.

Indhold

    Filmby Aarhus og POV – Filmproduktion i skolen – har indgået et samarbejde med BUSTER Filmfestival, Nationalmuseet og DR om at give børn og unge i hele Danmark mulighed for at fortælle deres historier om, hvordan livet er under det nationale coronavirus lockdown – med små dokumentarfilm hjemmefra og i skolen.

    Dokumentarfilm om coronakrisen – i børnehøjde 

    POV’s coronafilm-projekt henvender sig til elever i 4. - 10. klasse.  Eleverne skal skabe korte dokumentarfilm på 2 min. Blandt kravene er, at der skal indgå interviews og billedhistorier.

    Det er en mulighed for at få bearbejdet den sidste tids usædvanlige begivenheder for eleverne.

    Erik Bjerre, projektleder i POV.

    POV satser på,  at filmene bliver produceret som en del af online-skolearbejdet fra hjemmefronten. 

    “Det er jo en ganske særlig situation at skabe film i. Eleven er ikke en del af et filmhold, og læreren har sværere ved at give løbende filmfaglig feedback. Det har vi taget højde for i vores filmprojekt med korte instruktionsfilm til eleverne og en tjekliste, som eleverne skal følge. Vi har også skabt en hotline til to garvede medielærere, og den er der allerede flere elever, der har benyttet sig af, når de har bakset med nogle tekniske problemer eller var i tvivl om, hvordan de skulle skyde en bestemt scene”, fortæller Casper Munkgaard, der ud over at være læringskonsulent i POV selv er lærer på Frederiksbjerg Skole i Aarhus. 

    Se her en instruktionsfilm, som introducerer eleverne til projektet: POV Instruktionsfilm – Dokumentarfilm om Corona-lockdown 

    POV anbefaler desuden lærerne at oprette en Skoletube–kanal, som eleverne uploader deres film til. Det giver nemlig både læreren og eleverne mulighed for at se og give feedback på klassens film. Og det er netop feedbackdelen, som eleverne kan lære rigtigt meget af. Her tilbyder POV’s projektteam også at deltage som filmcoach. 

    Når børn og unge har skabt deres korte dokumentarfilm, kan de deltage i to konkurrencer: 

    1. En SkoleTube konkurrence for alle deltagende skoler. Vinderfilmen udløser en biograftur for hele klassen med sodavand og popcorn.  
    1. En BUSTER konkurrence. De film, der bliver udvalgt af BUSTER, vil til slut blive samlet til én film, der får premiere på Buster Filmfestival og rundt i landet til efteråret 2020. Derefter overgår filmen til Nationalmuseets samling. 

    Erik Bjerre uddyber, at projektet er tænkt ind i undervisningen. Det betyder, at elever og lærere også kan få glæde af projektet, når eleverne er tilbage i skolen. 

    “Lige nu lever vi i en tid med mange ubekendte og omstillinger med kort varsel. Såfremt de ældste elever i næste uge skulle komme tilbage i skole, kan coronafilmprojektet med fordel konverteres til et forløb i skoleregi, da skolehverdagen også er ganske anderledes end normalt og vigtig at få dokumenteret i børnehøjde.” 

    Projektleder i POV, Erik Bjerre, håber på at se rigtig mange coronafilm fra landets skoleelever, da det er en enestående chance for at være med til at skabe Danmarkshistorie. 

    Læs mere om POVs coronafilm-projekt samt de to konkurrencer her: ‘Fortæl Danmarkshistorie i børnehøjde’

    Sidst opdateret: 4. maj 2020