Grundlægger af DOX:WORLD: "Vi er et godt springbræt, hvis man vil lave film i Aarhus."

Behind the scenes på optagelser lavet ved Dox:World

Hvis der skulle være tvivl om, hvor i Aarhus man lærer at skabe dokumentarer, så skal man blot cykle til Hans Hartvig Sedorff Stræde nr. 7 og møde ildsjælene Berit Madsen og Finn Mathiasen, som for bare få år siden grundlagde DOX:WORLD. Berit og Finn er prisvindende instruktører, der er eksperter i at skabe filmiske universer ud fra et stykke virkelighed - og ikke mindst lære fra sig. Siden de startede DOX:WORLD, har de udklækket mange spirende dokumentarister og kastet helt grønne filmskabere direkte ud i kunsten at lave en fortælling, og for mange unge bliver skolen et af de første steps på vejen ind i den aarhusianske filmbranche.

”Det helt grundlæggende for vores arbejde er, at det er hands-on. Fra første dag får man kameraet i hånden og er ude og lave film. Det er selvfølgelig suppleret med undervisning i fortælleteknik og i at filme og klippe dokumentar, men kurserne handler mest om, hvordan man skaber historier,” forklarer Berit og fortsætter:

”Dokumentarformaet giver adgang til blikke ind i vores virkelighed, ting, vi ikke har lagt mærke til – og udvider vores forståelse af, hvad det vil sige at være menneske.

Man kan lære, hvordan man sætter blænde på kameraet eller laver en fed overgang i redigeringsteknikken på YouTube, men det med at komme ind i et stykke virkelighed og skabe et filmisk univers, lærer man ikke ved at studere en bog eller se et YouTube-klip.”

Behind the scenes på redigering af film hos Dox:WorldFoto: DOX:WORLD

Som en kontrast til det travle bagtæppe, hvis bilos og larm kun lige trænger gennem de åbne vinduer, er tempoet i DOX:WORLDs lokaler et helt andet – om end meget intenst. Det store, åbne rum indbyder til kreativitet og samtale med antikke lysestager på bordene, rispapirlamper i loftet og en gammel, slidt sofa i hjørnet. Her er rodet – men på den gode måde. På væggene hænger der nye og gamle filmplakater fra dokumentarfilm, som inspirerer og giver kursisterne et håb om, at det måske en dag kan blive deres film, der hænger der.

Alt, hvad kursisterne undervises i, kan de putte ned i deres respektive værktøjskasser, som de kan tage med sig, når de skal arbejde videre med dokumentar- og filmproduktion.

Finn lægger ekstra vægt på, at når kursisterne er færdige hos DOX:WORLD, ved de præcist, hvordan man laver et manuskript, research og klipper.

De får de nødvendige byggeklodser her. Det er klart, at de skal udvikle sig, men de får et grundfundament at stå på.
Finn, DOX:WORLD

Behind the scenes på redigering af film ved DOX:WORLDFoto: DOX:WORLD

En god idé er ikke nok

Det er ikke kun spirende filmfolk, der tilslutter sig DOX:WORLD – men også fagpersoner, der har et ønske om at lære at formidle via andre formater, end de er vant til. Lige nu følger københavnske Tanja Jensen, som til dagligt læser antropologi på KU, et kursus på DOX:WORLD for antropologer, og selvom hun kalder det nogle intense uger, er hun ikke i tvivl om, at det er sådan, man får formatet ind under huden:

”Jeg skal snart i gang med feltarbejde, så jeg mangler det praktiske element, som det her kursus giver mig. Det er en ny måde for mig at researche mennesker på, hvor man får en meget dyb fortælling om den menneskelige væremåde. Dokumentarformatet passer godt sammen med antropologi. Det er kreativt, men ikke for kreativt.”

Det er ifølge filmskolens skabere ikke nok at have en god idé, for hvad gør man så? Det handler om konkret erfaring og have et afsæt, hvorfra man kan videreudvikle sit sprog. De fleste kursister melder sig derfor på et hold for at få et udgangspunkt, som kan bruges som et springbræt til film- eller medieuddannelse eller som efteruddannelse.

Nadia Safwat er en af dem, som bruger skolen som en overbygning. Hun har læst en bachelor i antropologi fra Aarhus Universitet og ser det som en god mulighed for at anskue antropologien på ny, og de fortællertekniske værktøjer, som hun erhverver sig hos DOX:WORLD, kan være et godt supplement at trække op af hatten:

”Jeg er vant til at arbejde med at lytte fokuseret, men det er noget helt andet også at kigge fokuseret gennem et kamera, og det spiller godt sammen. Det er et fedt lag at få på det, man kan i forvejen. Dokumentarfilm taler meget til hjertet og følelserne, og det er interessant at arbejde med, hvad man gerne vil give videre og hvordan.”

Behind the scenes af redigering af film ved DOX:WORLDFoto: DOX:WORLD

Trin på vejen

Det aarhusianske filmmiljø er noget ganske særligt, hvis man spørger Berit og Finn, fordi her både er Aarhus Filmværksted, produktionsselskaber i byen og i Filmby Aarhus og gode netværker at opstøve.

”Vi er et godt springbræt, hvis man gerne vil lave film i Aarhus. Hvis der er talenter, der gerne vil noget, så er det her, de kommer, og hvis vi ser nogen, der har potentiale, så guider vi dem mod filmuddannelserne eller produktionsselskaber” udtaler Finn og giver stafetten videre til Berit:

”Når man er helt ny og får en succesoplevelse her på DOX:WORLD, så kan man få mod på at komme ud i den etablerede branche og tage del i filmmiljøet i byen. Der er trin på vejen, inden man f.eks. kan søge støtte til sine projekter, men der er gode uddannelser, selskaber og ressourcer i byen.”

”Vi følger med hver film fra første klipning til det endelige produkt og giver feedback undervejs. Det her er det første rum, hvor kursisterne finder ud af, at der er et netværk i branchen og mange muligheder,” afslutter Finn.

Kursisternes dialoger og sparing fylder igen rummet, og de søger mod deres computerskærme. Nu skal der klippes flere film.

I løbet af efteråret byder DOX:WORLD på flere spændende kurser med næste opstart i september. Læs mere her.

Finn Mathiasen og Berit Madsen. Foto: DOX:WORLD