Idea's LabIdeas Lab NewsNyhedsblogthis festival

MANND gæster TEDxAarhus og this.conference i oktober

04/10 2019

MANND gæster TEDxAarhus og this.conference i oktober

VR-installationen ‘X-Ray Fashion’ får Danmarkspremiere til this.conference i slut oktober. Bag den står startupvirksomheden MANND. Allerede den. 5. oktober kan man til TEDxAarhus høre en af skaberne fortælle om deres arbejde inden for VR og storytelling.

I spændingsfeltet mellem kunst og forretning balancerer startupvirksomheden MANND med deres VR-installationer, som kombinerer historiefortælling med teknologi på nye og innovative måder. Bag virksomheden står to unge kvinder.

Signe Ungermand og Maria Herholdt Engermann har mange ting til fælles. De er begge 26 år, uddannet fra VIA Multiplatform Storytelling & Production, og så er de enige om, at det er deres forskelligheder, der gør dem til et godt makkerpar.

”Jeg har de kreative skub, idéerne og de store drømme. Signe har overblikket, jordforbindelsen og evnen til at føre vores idéer ud i livet,” fortæller Maria.

Selv navnet MANND er en sammensmeltning af deres efternavne. Sammen har de rejst verden rundt og udstillet deres installationer på de store filmfestivaler i både Cannes og Venedig.

MANND’s VR-installation “X-Ray Fashion” har været udstillet i både USA, Kenya og Qatar

MANND taler på TEDxAarhus og this.conference

Det bliver skelsættende for duoen, når Maria lørdag den 5. oktober taler ved TEDxAarhus og for første gang alene repræsenterer MANND på scenen. Her vil hun indvie publikum i, hvordan VR som værktøj kan bruges til at ændre kundevaner.

”Jeg kommer til at tale om, hvordan vi arbejder os frem mod at skabe følelsen af tilstedeværelse i vores VR-oplevelse ‘X-Ray Fashion’, for at skabe empati med budskabet og få folk til at reflektere over deres fashion forbrugsvaner.”

Den 31. oktober kan man igen opleve dem sammen på scenen, når de til this.conference giver et indblik i deres innovative arbejde. Her kan publikum opleve Danmarkspremieren på deres installation ‘X-Ray Fashion’, som MANND har produceret i samarbejde med Verdensbanken.

‘X-Ray Fashion’ er en VR-installation, som publikum fysisk går rundt på, mens de gennem et par VR-briller følger forsyningskæden fra fast fashion-industrien. Installationen sætter fokus på verdens overforbrug af tøj og viser bagsiden af medaljen, som Signe beskriver det:

”Du bliver sendt ud på en rejse fra catwalkens glamour til slummen i Indien. Du besøger sweatshops og ser kvinderne, der syr dit tøj, imens du selv mærker varmen, som de sidder i. Du mærker vandet under dine fødder, mens du ser kemikalier og overskydende farve fra fabrikkerne strømme ud i det afløb, som du står i.”

 

Installationen havde sin verdenspremiere på filmfestivalen i Venedig sidste år, og har siden været udstillet verden over, hvor den er blevet flot modtaget og opnået international anerkendelse. Signe og Maria glæder sig derfor meget til for første gang at kunne præsentere den fulde oplevelse for et dansk publikum.

Konferencedeltagerne til this. kan desuden glæde sig til et eksklusivt indblik i MANND’s nyeste projekt ‘Tommelise’, som bliver deres første udelukkende interaktive værk. Som Maria fortæller:

”Det unikke ved ‘Tommelise’ er, at vi kombinerer det virtuelle med det fysiske i en VR-performance. Du kan tale med den virtuelle karakter i eventyret, som i virkeligheden bliver spillet af en skuespiller i en motion capture-dragt. Denne karakter kan reagere og interagere med publikum, hvilket er ret unikt for VR-oplevelser. Det er vores bud på fremtidens medieunderholdning.”

”Eventyr er en fantastisk genre at arbejde med. Man har større frihed til at lege med formen, fordi folk godtager historiens præmis i stedet for at stille sig kritisk over for det,” tilføjer Signe.

Eventyret der blev til MANND

Grundstenen til MANND’s iværksættereventyr blev lagt i 2014, da Signe og Maria første gang blev kædet sammen i forbindelse med et eksamensprojekt. To år senere tog det for alvor fart.

“Vi havde gået og leget med tanken om, at vi skulle skabe vores bachelorprojekt sammen. Det eneste, vi med sikkerhed vidste, var, at det skulle være VR,” fortæller Signe.

Derfor rejste de i 2016 til New York for at besøge Tribeca Film Festival. Her håbede de at finde inspiration i festivalens VR-afdeling.

”Bagefter brugte vi en halv dag på at vandre rundt i gaderne og diskuterede det, vi havde set udstillet, hvad der fungerede og hvad der ikke fungerede. Vi talte om, hvilken fremtid vi så for VR.”

Resultatet blev VR-installationen ‘Hver Sin Stilhed’, der blev starten for MANND og deres vision om at skabe unikke VR-oplevelser. ‘Hver Sin stilhed’ er skabt i samarbejde med tre af deres medstuderende på daværende tidspunkt, Amalie Kroun, Mette Vittrup og David Wedel.

”’Hver Sin Stilhed’ hører til fiktionsgenren. Installationen giver publikum mulighed for at prøve, hvordan det er at være i koma, hvor de ligger i en rigtig hospitalsseng med VR-briller på,” fortæller Maria og uddyber:

”Vi synkroniserer det virtuelle med fysiske effekter; publikum mærker det, som de ser i VR-brillen. Når de ser sygeplejersken røre ved dem, så står vi samtidig og rører det samme sted på kroppen. Vi leger med sanserne ved at bruge vind, lugte og berøring for at skabe en troværdig følelse af tilstedeværelse.”

Bachelorprojekt rydder bordet - Hver sin stilhed skal til Cannes Film Festival 2017

‘Hver Sin Stilhed’ blev udstillet på Cannes Film Festival 2017

Projektet blev så vellykket, at Maria allerede efter testvisninger var overbevist om, at de havde gang i noget stort.

”Grundet reaktioner fra venner, familie og testpersoner stod det hurtigt klart for mig, at denne VR-oplevelse kunne noget mere end, hvad vi først havde forventet. Folk kom ud af ‘Hver Sin Stilhed’ og var dybt påvirkede, nogle græd, mens andre var tømt for ord,” fortæller Maria og fortsætter, ”den vakte stor interesse. Vores kombination af det virtuelle og det fysiske sammenkoblet i et længere narrativ var unik for dens tid.”

Signe og Maria kontaktede derfor Cannes Film Festival i håb om at få lov til at udstille installationen på festivalens forretningsdel, men som Maria fortæller:

”Det er svært at forklare noget, som du ikke kan vise. Det kan være svært at forstå produktet, når man ikke har prøvet det på sin egen krop, derfor kan det også være svært at sælge. Heldigvis havde vi en case-video, som vi kunne vise dem, så de kunne se kombinationen af VR og berøring – og vigtigst publikums reaktioner.”

Festivalen i Cannes blev den platform, der skød deres karrierer i gang og sendte dem på turne videre til Venedig Film Festival, og derefter også Luxembourg og Danmark. Rejsen til Cannes blev muliggjort af økonomisk støtte fra VIA University College, Filmby Aarhus og DFI.

Drømmen om Aarhus og fremtiden for MANND

Hvor de ser sig selv om fem år, har de to unge kvinder endnu ikke noget klart svar på. Dog er de ikke i tvivl om, at der er et marked for VR-underholdning.

”Vi har fundet en niche, hvor vi er stolte af at være pionerer og first-movers. Vi har en god forståelse for, hvad der kommer til at røre sig i fremtiden. Det ville være fantastisk, hvis folk om fem år tænker, at en MANND-oplevelse er værd at se, at det er en sublim og anderledes oplevelse.”

De er også sikre på, de gerne vil være i Filmbyen. Maria har allerede et billede af, hvordan et MANND-kontor i den nye bygning Filmby3 ville tage sig ud:

”Vi drømmer om et sted, hvor vi kan skabe et MANND-univers. Et sted, hvor vi kan holde events, og hvor gæster kan prøve vores oplevelser. Vi vil gerne være med til at skabe et kreativt VR-community her i Aarhus.”

Duoens tilhørsforhold til Aarhus er stærkt. De er begge uddannede fra VIA Multiplatform Storytelling & Production, der har til huse i Filmbyen, og deres kontorplads i Ideas Lab, Filmby Aarhus’ inkubatormiljø, beskriver de som altafgørende for deres succes som startupvirksomhed.

Opbakningen fra det kreative miljø i Filmby Aarhus betyder alt for MANND

”Filmby Aarhus’ støtte gør en kæmpe forskel for en virksomhed som os, der forhåbentlig har stort potentiale i fremtiden. VR er stadig en genre i udvikling, og folk er stadig i gang med at danne sig et billede af, hvad disse medier kan bruges til. Derfor er det fantastisk, at vi kan sidde i Ideas Lab, hvor vi har dygtige mennesker omkring os til at vejlede os og sparre med,” fortæller Maria, inden Signe fortsætter:

”Vi får mulighed for at låne udstyr og prøve nogle ideer af, som vi ellers ikke havde mulighed for. Vi føler virkelig, at der er nogen, som støtter os – og det betyder meget. For mig bunder det også i at kunne give igen. Aarhus har givet os så meget godt med, det vil vi gerne vise, at vi er taknemlige for. Vi er stolte af at brande os som et aarhusiansk brand.”

Selvom fremtiden for MANND stadig ligger åben, er der ingen tvivl om, at passionen for at arbejde innovativt med VR og storytelling er stærk.

 

Udforsk MANND’s univers og læs mere om deres værker på MANND’s hjemmeside.