28/06 2019

Jalabert er som en ekstremsport

Det går godt for Jalabert Production, der er nomineret til OFF19. Både herhjemme og uden for landets grænser har det aarhusianske produktionsselskab formået at slå igennem. Selvom udlandet trækker, er placeringen i Filmbyen dog noget, de ikke vil undvære.

Et billede af en bar røv er det første, der møder folk, når de besøger Jalabert Production. Barakken i Filmbyen ser ellers ikke ud af meget udefra, men Jalabert er noget ud over det sædvanlige, det er man ikke i tvivl om.

Christian Norlyk, grundlægger og CEO, har også historierne til at understrege det. Når han fortæller om flækkede øjenbryn og nøgenløb gennem boligkomplekser i New York, får man en fornemmelse af, hvorfor han sammenligner Jalabert med en ekstremsport.

– Vi skal være villige til at gøre dét ekstra, for hvis du er villig til at stå og pitche for en ny kunde med et flækket øjenbryn med sting i, så er det fordi, at filmen betyder mere end pengene. Det er den identitet, der er vigtig at forstå med Jalabert. Jalabert er noget, der er anderledes, noget, der er off the beaten track.

Billede fra OVERWERK musikvideoen ‘Reign’ af Jalabert

Christian Norlyk og Lasse Lyskjær Noer startede Jalabert i 2015, og de to er i høj grad indbegrebet af Jalabert. De har været venner længe, og de udgør et godt team. Lasse er forfatter og instruktør, mens Christian indtager rollen som producer, men de udvikler deres idéer sammen.

Det hele startede med en pitch til en tv-serie, som Lasse og Christian skrev sammen. De sendte den ind til en writers workshop konkurrence og vandt. Som vindere kom de på kontrakt som manuskriptforfattere ved et københavnsk produktionsselskab.

– Der gik det op for os, at det måske ikke var så urealistisk at leve af at lave film. Jeg endte med at stoppe på universitetet efter min bachelor. Og så gik vi all in på film.

Selvom drømmen om at arbejde i filmbranchen var blevet opfyldt, var der dog stadig noget, der trak i dem.

– Der kan godt være meget bureaukrati i forbindelse med at lave fiktion. Vi havde en oplevelse af, at vi svedte day and night i flere måneder med first draft. Og på trods af positive tilkendegivelser så fik vi følelsen af ikke selv at kunne styre, hvilken retning historien skulle i. Derfor kiggede vi på hinanden og spurgte, hvorfor gør vi ikke selv det her?

Det blev startskuddet på deres vej mod at blive selvstændige. De stiftede Jalabert Productions og allierede sig med filmfotografen Jesper Bach, som blev en del af virksomhedens ejerkreds.

Miljøet i Filmbyen er essentielt

Jalaberts første kendskab til Filmby Aarhus var i forbindelse med kortfilmen ’Three Brothers’, som de producerede med støtte fra Den Vestdanske Filmpulje under talentudviklings-programmet Nye Talenter. Filmen handler om flygtningen Tarek, som efter afslag på sin asylansøgning vælger at flygte sammen med sine to små brødre og deres kat i håb om en lysere fremtid i et vestligt land. Filmen er nu udtaget til Odense Film Festival, OFF19.

Efter forløbet med Den Vestdanske Filmpulje, valgte Jalabert at flytte ind i kontoret på havnen.

– Da vi flyttede ned i Filmbyen, opdagede vi, at der var et miljø, som gerne ville støtte os. Det var første gang, at vi oplevede den anerkendelse. Der var nogle, som var stolte af os, og det betød enormt meget.

Det er sidenhen blevet en vigtig del af Jalabert, at de hører hjemme i Filmbyen, og de elsker stemningen på havnen blandt Filmby Aarhus’ lejere.

– Vi er jo egentlig alle sammen konkurrenter, men vi synes bare, at det er sjovt at stikke til nogle af de store over os, som M2 Film, og drille dem lidt. Vi er jo bare Jalabert, og vi skal aldrig være kæmpe store, men vores film skal være kæmpe store.

Christian og Lasse overvejede i begyndelsen kort at flytte til København, men ønsket om at blive i Aarhus fik lov til at sejre. De vil gerne være med til at skabe et stærkt filmmiljø i Jylland, hvor der er plads til flere highend produktionsselskaber.

– Vi vil gerne styrke miljøet i Aarhus. Det er derfor, vi går efter at hyre lokale ind til vores produktioner. Vi gør også, hvad vi kan for at bakke op om den lokale talentpulje.

Lasse Lyskjær Noer og Jesper Bach på set sammen med klipperen Simon Carstens

Jalaberts tilknytning til Filmbyen kommer også til udtryk, når de idéudvikler. Her har de fundet inspiration hos Kaospiloterne.

– Når vi brainstormer, er alle med og anything goes. Der er ingen begrænsninger for, hvad man kan foreslå. Det handler ikke om gode eller dårlige idéer, det handler om processen. En dårlig idé kan jo være starten på en god diskussion.

Derefter diskuterer Lasse og Christian idéerne. Det er vigtigt for dem, at Jalabert-følelsen skinner igennem alt, hvad de laver. Det sikrer diskussionen imellem de to.

– Ofte ender vi faktisk med at aflevere tre idéer til kunden, fordi vi ikke kan lade være. Vi elsker at skrive idéer, og vi er gode til det. Det er dét, vi kan.

Jalabert begyndte som udtryk

Idéudvikling har længe været en del af Lasse og Christians venskab. Allerede før de flyttede hjemmefra brugte de to mange af deres aftener i hinandens selskab på at få idéer, skrive historier og drømme.

– Jalabert startede i gymnasiet – ikke som virksomhed, men som udtryk.

De to udviklede nemlig deres eget kodesprog, hvor de brugte navnet Jalabert, som henvisning til at nå toppen af det kreative bjerg. Christian er dog ikke meget for at uddybe, hvad det betyder, så vi andre må nøjes med at gisne.

– Lad mig sige det således: Kodeordet ‘Jalabert’ er opkaldt efter cykelrytteren Laurent Jalabert, der altid var først på toppen af bjerget. Kun gud ved, hvad han brugte for at komme derop. Det samme gælder os.

Om det hemmelige kodesprog snød omgangskredsen, melder historie intet om, men de to unge fyres kreative talenter var ikke til at komme udenom. Mange var derfor også overraskede, da Christian efter gymnasiet valgte at søge ind på universitetet.

– Folk troede nærmest ikke på mig, når jeg mødte dem. De var overbeviste om, at jeg måtte have mistet besindelsen for en stund.

Hvor Lasse satsede på filmens vej og startede på Multiplatform Storytelling and Production i Filmbyen, gik Christian i den helt anden retning. Han startede på historiestudiet på Aarhus Universitet.

– Filmverdenen virkede helt utopisk. Det var ikke noget, man kunne leve af.

At gå fra gymnasiet til universitetet blev for Christian den sikre, selvom han egentlig drømte om noget andet. Han er derfor også begejstret for, at uddannelsesinstitutioner i dag er at finde blandt Jalaberts kunder.

– Vi forstår virkelig de unge, der står over for at træffe de her valg. Vi prøver derfor at være de unges talerør og ikke kun talerør til de unge.

 

VIA University College – Min Tvivl. Af Jalabert Production.