Cross MotionInteractive DenmarkNyhedsblog

Iværksættere har udviklet et Virtual Reality pusterum til børn med ADHD

By 15/01/2019 No Comments

15/01 2019

Iværksættere har udviklet et Virtual Reality pusterum til børn med ADHD

Åte VR har udviklet prototypen Pusterummet, som skal hjælpe børn med ADHD i grundskolen med at fokusere og blive klar til undervisning.

Virksomheden Åte VR vil med deres prototype skabe et let tilgængeligt VR-redskab til børn med ADHD, der skal hjælpe dem med at skabe fokus og ro i skolen. Fem minutter i pusterummet skal gøre barnet ‘timeklar’.

“Vi vil gerne hjælpe børn med ADHD med at få et sundere forhold til deres diagnose. Applikationen skal hjælpe barnet med nogle simple øvelser, som barnet kan bruge fremadrettet til at få bedre kontrol over uroligheder og frustrationer.” siger Ege Jespersen, der er CEO i Åte VR.

VR-oplevelsen starter på en tropisk ø, hvor brugeren møder en ‘blowfish’, der fører brugeren med under vandet gennem dybe vejrtrækninger. På havets bund kan brugeren udforske og interagere med miljøet. Bl.a. styre en ubåd, der glider gennem havet, eller finde frem til boblehulen og styre boblernes form og retning. Hele oplevelsen varer ikke mere end fem minutter, da oplevelsen skal være beroligende og ikke så medrivende, at barnet ikke vil vende tilbage til virkeligheden.

“En stor del af vores vision er at skabe applikationer, som har den effekt, at brugeren føler sig selvstændig i forhold til at hjælpe sig selv. Det skal være redskaber brugerne benytter midlertidigt. Man skal ikke leve et liv i VR, men VR kan være et godt redskab og medium til at gøre én mere rolig og fokuseret”, siger Ege Jespersen.

Åte VR består af et team på tre personer med baggrund i digital design og datalogi. De arbejder til dagligt med at udvikle VR-applikationer til sundhedsvæsenet. De har bl.a. udviklet VR-platformen Gonio, som er et fysioterapeutisk rehabiliteringsredskab, der hjælper med genoptræning. Gonio var i år nomineret til en Danish Design Award i kategorien ‘Healthy Life’.

En værdifuld testgruppe

Udviklingen af prototypen er en opgave fra det EU-projekt Cross Motion, hvor Filmby Aarhus er partner og står for alle aktiviteter i Danmark. Pusterummet vises frem første gang til den aflsuttende Cross Motion event i Tallinn den 20.-21. februar 2019.

Åte VR har under udviklingen samarbejdet med Center for ADHD og Elise Smith Skolen, der bl.a. har bragt viden om børn og ADHD med i udviklingen og givet adgang til testarbejde med målgruppen.

“Det har været et ret succesfuldt forløb. Det kommer nok mest af alt af den anerkendelse, vi har fået fra de testforløb, vi har kørt undervejs. Jeg havde slet ikke turde håbe på at komme i så god kontakt med steder, som kunne teste vores system løbende. Det var en overraskelse, at der var den her form for velvillighed i projektet.” siger Ege Jespersen og tilføjer:

“De to steder har virkelig givet os blod på tanden, fordi de har kunne stille dem og deres faciliteter til rådighed, så vi har kunne lave test med de børn, som kunne være slutbrugergruppen for os.”

Sanselige og afslappende elementer

Åte VR har lagt stor vægt på at skabe et beroligende og afslappende miljø, som børnene kan interagere i. Derfor foregår oplevelsen også i et undervandsmiljø, hvor objekter og aktiviteter er sat i et bevidst tempo for at sikre, at barnet slapper af.

“Vi vil gerne skabe et rum som er effektfuldt, der kan sanses og har forskellige lag af sanselige elementer.” siger Ege Jespersen.

Åte VR har dog på det tekniske plan stødt på lidt udfordringer, hvor teknikken har sat visse begrænsninger for at kunne drive de flotte sanselige oplevelser på en mobil, der ikke har den store grafikprocessor. Derfor har de fokuseret meget på lyd, da det ikke fylder meget i computerkraft. Lyden har samtidig en stor effekt i oplevelsen.

“Hvis børn bliver frustrerede, så er det konstruktivt for dem at forsøge at isolere sig. Så kan barnet eksempelvis isolere sig med VR-briller, men det er ikke så fuldstændigt, at barnet ikke kan høre noget. Når barnet tager et headset på, giver det barnet en audiovisuel oplevelse. Lyden fuldender ligesom illusionen.”, uddyber Ege Jespersen.

Ege Jespersen og teamet glæder sig over forløbets succes, men der er stadig meget at arbejde videre på og rette til på sigt.

“Det er et projekt vi virkelig tror på og kan arbejde videre med. Der er lavet aftaler med vores to samarbejdspartnere, hvor vi skal snakke videre om fremtiden i dette projekt. Der kommer uden tvivl til at ske noget nyt i 2019. Der kommer til at være et efterliv for Pusterummet.” siger Ege Jespersen.

Fakta om Pusterummet:

Et terapeutisk redskab til børn med ADHD via VR, udviklet af Åte VR
Team: Ege Jespersen, Samuel Jessen og Kenneth Pedersen.

Om Cross Motion:

Cross Motion er et EU-baseret projekt mellem landene i Østersøregionen, der tilbyder forretningsudviklende aktiviteter og understøtter udviklingen af den digitale visuelle industri inden for sundhed, uddannelse og turisme.

Se flere billeder af prototypen nedenfor: