Den digitale visuelle industri (DVI)Idea's LabIdeas Lab NewsNyhedsblog

Aarhusiansk museums-app med rekordår: Brugere fra 57 lande

14/01 2019

Aarhusiansk museums-app med rekordår: Brugere fra 57 lande

Useeum oplevede i 2019 en stor fremgang i antallet af brugere af deres museums-app af samme navn. Virksomheden, der holder til i Ideas Lab i Filmbyen, kan stolt melde, at appen i 2019 blev brugt af 34 museer og brugere fra 57 forskellige lande.

En række danske museer har meldt om besøgsrekorder i 2019, og også den fælles museums-app, Useeum, har haft et rekordår. I 2019 brugte 34 museer og lignende steder appen til at tilbyde guides, fortællinger og læringsspil til deres gæster, og det resulterede i 67.000 museumsbesøg i appen. Hovedparten af museerne i appen er danske, men alligevel havde Useeum i 2019 brugere fra hele 57 forskellige lande.

– Vi nåede mange milepæle sidste år. Ud over at vi fik en række nye danske museer med, fik vi hul igennem til det norske marked og indgik også aftale med vores første museum i England. Og de mange tusind nye brugere bekræfter os i, at museumsgæsterne i stigende grad tager vores platform til sig, siger Rasmus Lybæk, der er direktør for Useeum, der til dagligt holder til i inkubatormiljøet Ideas Lab i Filmby Aarhus.

Fælles løsning giver flere museumsbesøgende

Ifølge Rasmus Lybæk er forklaringen på Useeums succes, at museerne i fællesskab kan skabe et langt mere interessant produkt, end de kan hver for sig. Når museer selv har forsøgt at udvikle selvstændige museums-apps, er det i mange tilfælde endt ud i dyre projekter med få brugere og kort levetid, som Rasmus forklarer.

– Det, at vi samler museerne i én app, giver brugerne gode muligheder for at gå på opdagelse i museumslandskabet og få øje på de mange spændende fortællinger, vores kulturarv gemmer på. Vi har fx et spil i appen, der binder flere museer sammen i et stort, fælles skattejagtskoncept for børnefamilier. I sommerferien gennemførte vi en kampagne, MuseumsEkspeditionen, hvor vi udloddede præmier blandt de brugere, der spillede vores spil rundt omkring på de danske museer. I sidste ende er det vores mål at motivere folk til at besøge flere museer.

Flere museer på vej

Useeum har i skrivende stund yderligere ca. 10 museer på vej ind i appen og satser også hårdt på at få flere kunder i udlandet i 2020.

– Vi tror på, at vores app har et stort potentiale også uden for Danmarks grænser, og vi har netop ansat en ny medarbejder, som er dedikeret til internationalt salgsarbejde. Derudover vil vi forstærke vores fokus på at udvikle formidlingskoncepter, som binder flere steder sammen med fælles fortællinger, der gør vores kulturarv mere levende, slutter Rasmus Lybæk.