Den digitale visuelle industri (DVI)NyhedsblogVision Denmark

Ny erhvervsalliance skal bringe Danmark i front inden for digitalt visuelt indhold

By 19/01/2018 No Comments

19/1 2018

Den digitale visuelle industri - fortalt i billeder af Vision Denmark

Ny erhvervsalliance skal bringe Danmark i front inden for digitalt visuelt indhold

Dansk, digital indholdsproduktion skal være en vækstindustri. I dag fremlægger alliancen, kaldet Vision Denmark, vejen dertil i en ny strategi, der skal skabe 2500 nye arbejdspladser og øge omsætningen med 3,8 mia. kr. i den digitale visuelle industri – bl.a. ved at tiltrække 1 mia. kr. i udenlandske investeringer.

Læs mere og download den fulde strategi på: visiondenmark.dk

I dag lancerer den nye erhvervsalliance Vision Denmark sin strategi for, hvordan Danmark opnår en global førerposition indenfor udvikling, anvendelse og eksport af digitalt visuelt indhold.

Vision Denmark – A Creative Business Alliance

Strategien præsenteres i dag for erhvervsminister Brian Mikkelsen og hele den digitale visuelle industri ved et summit hos Nordisk Film i Valby med flere end 100 repræsentanter fra dansk film, tv, animation, spil og XR.

Øget omsætning og kapacitet
Alliancens centrale målsætninger er blandt andet at øge omsætningen med 3,8 mia. kr., skabe 2500 nye arbejdspladser og uddanne og kompetenceløfte 3.000 personer til at arbejde i den digitale visuelle industri og beslægtede industrier.

Jan Neiiendam fra Vision Denmark, siger i pressemeddelelse:

”Danmark har mere end 100 års erfaring med at skabe visuel historiefortælling og digitale oplevelser som f.eks. spillefilm, tv, drama og computerspil. Det giver os et unikt afsæt til at forbinde danske producenter med 7,5 mia. kunder over hele kloden, som brændende efterspørger visuelt indhold på deres små og store skærme. Vision Denmark vil forstærke branchen med ny viden, netværk, uddannelse og internationalt udsyn, og forene alle visuelle producenter i Danmark med andre brancher og nye teknologier.”

Ambitionen er, at Danmark bliver et kraftcenter for digital visuel vækst. Et sted, hvor de mest originale idéer og produktioner skabes, opdages, hyldes og sælges til resten af verden.

Aarhus spiller en afgørende rolle
Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus og Den Vestdanske Filmpulje har været aktiv deltager i alliancen fra begyndelsen. I Aarhus og omegn har den digitale visuelle industri vist, at den er kommet for at blive. Region Midtjylland har nemlig netop undersøgt den økonomiske og beskæftigelsesmæssig effekt – og det er positiv læsning for Carsten Holst, der har som sin primære opgave at sikre gode vækstbetingelser for netop den branche.

“Virksomhederne klarer sig bare bedre! Regionens undersøgelse viser, at de virksomheder, der har ansat medarbejdere med kompentencer inden for det digitale og visuelle, de tjener flere penge end konkurrenterne. Det er meget klare signaler, og vi er stadigvæk kun i begyndelsen af den udvikling, der kommer,” siger Carsten Holst.

Vision Denmark
Vision Denmark er etableret af organisationerne Interactive Denmark, Producentforeningen, Filmby Aarhus, Den Vestdanske Filmpulje, Copenhagen Film Fund, FilmFyn og The Animation Workshop/VIA University College.

Erhvervsstrategien for digital visuel vækst i hele Danmark er desuden udviklet sammen med mere end 50 private brancherepræsentanter inklusive virksomhedsledere, investorer og eksperter fra andre digitale virksomheder. Vision Denmark inviterer i den kommende tid flere private og offentlige partnere til at indgå i og samarbejde med alliancen.

Læs mere og download den fulde strategi på: visiondenmark.dk
Pressekontakt: Mikkel Svane-Petersen

Mere information:
I medierne: Carsten Holst mener 
Undersøgelse på vegne af Region Midtjylland: Digitale visuelle kompetencer skaber vækst i regionen