NyhedsblogUncategorized

Medieomtale: Værdimåling af tv-serien Dicte

By 14/01/2017 No Comments

15/01-2017

Medieomtale: Værdimåling af tv-serien Dicte 

Flere medier har bragt nyheden om, at tv-serien Dicte har været en god investering for Aarhus Kommune – både Berlingske, BT og MediaWatch bragte nyheden om den positive effekt.

Berlingske: Populær tv-serie har for alvor givet “Smilets By” noget at grine af
Mediawatch: Rapport sætter beløb på tv-series brandingværdi

Rapporten: Værdien af Dicte III udarbejdet af Edmund Consulting

I en opfølgningsartikel i Metroxpress blev Mikkel Rossing, head of Strategic Partnerships ved Mindshare Danmark bedt om at vurdere boniteten af rapporten, der er udarbejdet af Edmund Consulting. Da artiklen “Aarhus fik vildt overdrevne tal for Dicte” kom i avisen, følte han, at Mindshare var blevet misbrugt. Det var så slemt, at han valgte at oprette et indlæg på sin egen LinkedIn-profil.

“Jeg syntes, det var en uretfærdig behandling af rapporten, og at Mindshare blev brugt til at underbygge en bestemt vinkel, hvor vores objektive og faglige vurdering var mindre vigtig,” siger Mikkel Rossing.

Han vil gerne forholde sig til den konkrete værdimåling af brandingværdien af tv-serien Dicte, for det er inden for hans faglige ekspertise.

“I mine øjne virker det som en god investering for Aarhus Kommune, og jeg kan godt lide at værdimålingen viser forbeholdene og begrunder, hvordan metoderne er valgt,” siger han.

Han betoner, at både metoder og konklusioner er beskrevet udmærket, og at tv-serier er en utrolig stærk faktor inden for branding.

“Se bare på serier og film som SKAM, Sex and the City og The Lord of the Rings. De har alle haft enorm betydning for de områder, de er produceret i,” siger Mikkel Rossing.

Stor brandingværdi

Han blev selv overrasket over de store brandingværdier af tv-serien Dicte.

“Da jeg lige så rapporten, tænke jeg, at brandingværdien var sat meget højt, men da jeg fik undersøgt det, kunne jeg se, at der var en kvantitativ og kvalitativ analyse bag tallene,” siger Mikkel Rossing.

Han lægger vægt på, at rapporten bygger på spørgsmål til seere, som alle er blevet spurgt om, hvilke steder de kan huske fra tv-serien, og hvordan serien har påvirket deres forhold til Aarhus – og ikke mindst deres lyst til at besøge byen.

“En tredjedel siger, at de gerne vil til Aarhus. Det er rigtigt mange – men hvor mange af dem, der så gør det i virkeligheden, er der selvfølgelig ingen, der ved,” siger han.

I rapporten har Rasmus Edmund, der er indehaver af Edmund Consulting, regnet med at 10 pct. rent faktisk tager til Aarhus. Den andel kan være både større og mindre.

“Jeg har brugt de modeller, man anvender inden for turistområdet, og i rapporten er der taget et stort forbehold for den usikkerhed, der er forbundet med et sådan estimat,” siger han.

Han har selv præsenteret analysens resultater for politikerne i Aarhus Kommune og over for Filmby Aarhus.

”Når man måler en værdi, der bygger på følelser og vedrører fremtiden, er modellen selvfølgelig forbundet med en vis usikkerhed – det er alle analyser af brandingeffekter og fremtiden. Det har jeg aldrig lagt skjul på,” siger Rasmus Edmond.

Mere information:

Filmby Aarhus: Tv-serien Dicte er en god forretning for Aarhus
Filmby Aarhus: Når solen skinner på Dicte drypper det på Aarhus

Bureauet: Mindshare Denmark
Bureauet: Edmund Consulting