TV-serien Dicte tiltrækker turister til Aarhus og giver positiv bundlinje hos lokale virksomheder – både i filmindustrien og til service- og håndværksbranchen

Af Joan Rask

Svenske kvinder over 50 år har flere ting til fælles. En af dem er, at mange ser den danske tv-serie Dicte. Derudover holder mange af mini-ferie – og de har råd til at rejse. Det har betydning for økonomien omkring de digitale visuelle industrier i Jylland. Både analysebureauet Manto og Epinion har set på effekten af filmproduktion i Aarhus. Mantos analyse viser, at for hver krone, der investeres i film- og tv-produktion medfører det et regionalt forbrug på 3,9 kr. Epinions analyse viser den effekt, tv-serien Dicte har for antallet af svenske turister i Aarhus, deres forbrug, det de ønsker at foretage sig, og hvilket uudnyttet potentiale, der findes for meraktivitet og- salg.

Det, der betyder noget, er i hvor høj grad, du har fået etableret et produktionsmiljø i byen.

Carsten Holst

Filmfolk spiser og sover

Når et filmhold producerer film, giver det vækst og indtjening i vidt forskellige brancher. Håndværkere inddrages i arbejdet med kulisser, skue- spillere, kameraførere m.v. skal overnatte, have mad, underholdes og transporteres. Det er omsætning direkte til lokale virksomheder. Den indkomst er uafhængig af produktionens succes.

Chef for Filmby Aarhus Carsten Holst er meget opmærksom på sideeffekterne.

”Det, der betyder noget, er i hvor høj grad, du har fået etableret et produktionsmiljø i byen. Det skaber arbejdspladser og gør dig mere relevant for produktionsselskaberne, fordi omkostningerne til produktion er mindre, hvis man har arbejdskraft til rådighed lokalt,” siger han.

Nogle produktioner benytter mange lokale statister og medarbejdere, mens andre har en højere grad af tilrejsende arbejdskraft. Begge situationer giver vækst og aktivitet lokalt. Enten skal de mange gæster have overnatning, eller også giver det jobs til lokale virksomheder. De fleste produktioner er en blanding af de to, og sådan var det også for tv-serien Dicte, hvor en tredjedel af arbejdskraften var lokale filmarbejdere fra Aarhusområdet.

Fakta

Tv-serien Dicte bygger på Elsebeth Egholms bøger og er filmatiseret af Miso Film for TV2. Serien er lavet i tre sæsoner, 30 afsnit i alt. Dicte sæson tre optages fra januar til maj 2016.

Serien vises på TV2 fra september 2016 og vil sætte fokus på Aarhus i perioden op til Aarhus 2017 – Europæisk Kulturhovedstad.

Serien er blevet en publikumssucces for TV2 med over 1,2 millioner seere på første sæson, hvilket er højt for TV2’s dramaserier.

Samtidig vurderede seerne kvaliteten meget højt til 4,3 på en skala fra 1 til 5.

Alle afsnit er produceret og optaget i Aarhus by og omegn. Her er benyttet lokale statister, og lokale håndværkere har i stort omfang bidraget til at skabe de rette locations.

Seerne strømmer til

Film og tv med få seere giver ikke særligt mange oplevelsesturister. Det gør succeserne derimod – mange seere giver mange oplevelsesturister. De vil smage, høre, føle, se, røre, genopleve – og nyde. Epinions analyse viser, at blandt de svenskere, der er mest glade for Dicte, siger over halvdelen, at de på en 1-2 dages ferie i Aarhus ville bruge over 5000 SEK.

Kilde:

  • Effektvurdering & fremtidsscenarie Den Vestdanske Filmpulje, udarbejdet af analysebureauet Manto A/S (august 2012)
  • Potentialeanalyse – Dictes Aarhus, udarbejdet af Epinion (september 2014)