Cross MotionNyhedsblog

Internationalt netværk bestiller fire prototyper fra iværksættermiljøet omkring Filmby Aarhus

By 18/05/2017 No Comments

16/05 2017 – Foto: Cross Motion, Elli Kalju

VR i funktion i Tallinn ved Cross Motion arrangement (Foto: Cross Motion, Elli Kalju)

Internationalt netværk bestiller fire prototyper fra iværksættermiljøet omkring Filmby Aarhus 

Netværket Cross Motion giver fire danske iværksætter-teams en konkret opgave og giver dem samtidig adgang til netværk og internationale udviklingsforløb. En blåstempling af udviklermiljø omkring Filmby Aarhus, siger Carsten Holst

Fire danske iværksætter-teams i Aarhus fik pludselig ny benzin til iværksættermotorerne. Det er det EU-baserede netværk Cross Motion, der består af virksomheder, universiteter og iværksættere, der i foråret 2017 har igangsat udvikling af fire prototyper inden for den digitale visuelle industri. Projektleder i Filmby Aarhus, Kirsten Langgaard, er den danske koordinator i netværket.

“I den danske gren har vi fokuseret på at stimulere VR og AR, for det brager nærmest frem i vækstmiljøerne lige nu, og de mere traditionelle brancher er for alvor begyndt at se potentialet i at løse opgaver med visuelle hjælpemidler,” siger Kirsten Langgaard.

I Danmark har fokus været at finde teams, der stræber efter produkter eller ydelser med mulighed for at forbedre samfundet og det gerne med mulighed for international skalering.

Problemer der kan løses digitalt

De fire iværksætterteams får samtidig adgang til netværk, udviklingsseminarer og mentorer. 
Carsten Holst, chef for Filmby Aarhus er sikker på, at der er mange nye løsninger på vej.

Vi leder efter innovative digitale løsninger, der retænker opgaver og arbejdsgange i forbindelse med både eksisterende og kommende samfundsmæssige udfordringer
– Carsten Holst

“Vi leder efter innovative digitale løsninger, der retænker opgaver og arbejdsgange i forbindelse med både eksisterende og kommende samfundsmæssige udfordringer,” siger Carsten Holst.

Han er stolt af iværksættermiljøet omkring Filmby Aarhus, der bød aktivt ind på opgaven med prototyper. Der var 20 ansøgere, og rammen var brug af VR og AR inden for turisme, sundhed og uddannelse.

”Det fantastiske ved disse fire udvalgte prototyper er, at de er meget konkrete og rammer områder, hvor der er efterspørgsel efter digitale muligheder. Den slags giver vi gerne et skub i den rigtige retning,” siger Carsten Holst.

Studerende savner VR og AR

Nogle af dem, der savner digitale visuelle løsninger, er de studerende på medicinstudiet. En af dem er Henrik Stoklund, der studerer medicin på 7. semester på Aarhus Universitet.

“Vores studieform er ikke ændret de seneste 200 år! Vi læser kun bøger – år efter år,” siger Henrik Stoklund.

Henrik Stoklund (th øverst) og Rasmus Hammer (tv) i dialog med en af de faglige rådgivere under LivingLab in Tallinn (april 2017) Foto: Cross Motion

 

Han er den ene af de to fagpersoner, der har lagt energi, penge og kræfter i udvikling af et nyt interaktivt undervisningsmateriale på medicinstudiet. Han oplever, at mulighederne med VR på medicinstudiet nærmest er uendelige.

“Vi læser en masse teori og mangler et supplement til at koble det op på det praktiske. Vi håber at VR-teknologien kan blive det nye bindeleddet mellem teori og virkelighed og et godt supplement til at læse op på pensum, siger Henrik Stoklund.

Rasmus Hammer læser på samme semester. De to er garanter for det faglige, kontakt til læger og sygehusvæsenet.

“Alt skal være fagligt total korrekt, så det kræver virkelig samarbejde på tværs af sektorer, hvis der skal komme noget brugbart ud af det,” siger Rasmus Hammer.

Digitalt visuelt samarbejde

Det handler nemlig ikke kun om lægefaglighed – der er også̊ krav om en dyb viden inden for spiludvikling, produktion m.v. Den opgave i teamet har Peter Kjær, der har været selvstændig i en årrække som konceptudvikler, programmør og producer. De tre unge mænd er netop nu igang med en test, der forhåbentlig kan danne grundlag for en prototype.

Den helt store vision er, at revolutionere undervisningen på medicinstudiet i Danmark. I første omgang er målet blot at skabe et undervisningsværktøj med VR og AR i forbindelse med diagnosticering. Deres test skal præsenteres til september 2017 sammen med de tre andre danske teams, der fik en prototypeopgave fra Cross Motion.

Virkelighedsnær undervisning

En anden undervisningsform trænger også til modernisering – tyskundervisning i gymnasierne. Det mener Maria Herholdt Engermann. Hun er den medstifter af virksomheden Mannd sammen med studiekollegaen Signe Ungermand. Begge har netop færdiggjort den helt nye bacheloruddannelse VIA Multiplatform Storytelling and Production.

Vi oplevede, at folk kom ind to uger efter, de havde været deltagere i fortællingen og ville fortælle os om deres oplevelse.
-Signe Ungermand

De to unge kvinder var begge medskabere af det meget roste projekt “Hver sin stilhed”, hvor den besøgende bliver ført gennem et virkelighedsnært univers via 260 graders VR og bliver deltager i en fortælling, der for alvor griber dem om hjertet.

“Vi oplevede, at folk kom ind to uger efter, de havde været deltagere i fortællingen og ville fortælle os om deres oplevelse,” siger Signe Ungermand.
De to iværksættere er ikke i tvivl om, hvor den største udfordring er.

“Det er, om de lærer mere tysk! Vi ved, vi kan opbygge en troværdig historie, der fanger folk – både fortælleteknisk og udstyrsmæssigt og give dem oplevelser, men det er jo ikke nok her,” siger Maria Herholdt Engermann.

Kompetencerne skal samarbejde

Kirsten Langgaard glæder sig til at se resultaterne til september, når de fire danske projekter præsenter deres test og prototyper. Hun har store forventninger til de danske deltagere.

“Vi ved, at der sker noget hurtigt, når først vi får bragt de rigtige kompetencer sammen,” siger hun.

Hun fremhæver, at netop disse fire teams er udvalgt blandt de mange ansøgere, fordi projektdeltagerne tilsammen har faglighed til at løse den konkrete opgave.

“Vi ved, at evnen til at kommercialisere ofte opstår, når iværksættermiljøer samarbejder med etablerede virksomheder, studerende og forskere. Målet med det hele er selvfølgelig at skabe noget, der kan bruges i virkeligheden,” siger Kirsten Langgaard.

FAKTA

Det EU-baserede netværk Cross Motion har igangsat 15 prototyper blandt lokale iværksættere i fra otte nationer. Det sker alle steder i tæt samarbejde med lokale netværkskoordinatorer. Prototyperne præsenteres ved en international konference i Aarhus i september 2017 som led i this.festival

Cross Motion – crossmotion.org

EU-baseret netværk og non-profit organisation der tilbyder forretningsudviklende aktiviteter inden for den digitale industri. Filmby Aarhus er blandt de otte partnere.

Om Filmby Aarhus’s partnerskab i Cross Motion

De danske teams er:
260tales – mannd.dk

Tyskundervisning gennem VR for gymnasieelever
Maria Herholdt Engermann og Signe Ungermand
Se også: Hver sin stilhed skal til Cannes Film Festival 2017

Resilio Technologies – resiliotechnologies.com

Mental træning og stresshåndtering via VR

Anders Søndergaard og Funday Factory

Rooftop Panda

Undervisningsmateriale i VR til medicinstuderende
Henrik Stoklund, Rasmus Hammer og Peter Kjær

Emotion Gateway – emotionaldata.dk

Dataindsamling og digital måling af følelser
Thomas Bjørnsten og Stephan Drescher

Øvrig omtale

Artikel: Digital development in the name of Cross Motion (af Cross Motion via svenske The Community)