Lyon, Trollhättan, Hamborg

Mantos analyse af potentialet ved at danne en klynge omkring de digitale visuelle virksomheder i Region Midtjylland og Region Nordjylland kaster også et blik på sammenlignelige internationale projekter. Fokus er på det, en dansk klynge kan lære, og hvor de kan inspirere den jyske udbygning af klynger. Udover de tre klynger, der kort beskrives her, findes der et utal af andre klynger rundt om i Europa, som kan fungere som best-practise og erfaringsgrundlag for videreudviklingen af vores unikke digitale visuelle klynge.

KLYNGEN IMAGINOVE,
LYON I FRANKIG

Imaginove er en strategisk klynge af digitale visuelle industrier i området omkring Lyon. Her produceres digitalt indhold i store mængder, og både nummer et og nummer to indenfor spilindustrien, Electronic Arts (FIFA, Battle field, m .) og Atari (Roller Coaster Tycoon) har base her. Deres værdi som fyrtårne har stor betydning for klyngens selvopfattelse. Her er fire centre – kaldet Centres of Excellence, der hver især arbejder med forskellige områder inden for digital visuel indholdsproduktion. Imaginove er en regulær klyngedannelse, hvis fornemste opgaver er at koble virksomheder med talenter, kompetencer og uddannelser, med henblik på at udvikle og understøtte branchen. Klyngen løser de opgaver, som de enkelte centre ikke kan løfte alene.

40
Årlige cross-media projekter
1369
Virksomheder
11960
Arbejdspladser, hvoraf 3.200 er skabt de seneste syv år

FILM I VÄST,
TROLLHÄTTAN I SVERIGE

450 spillefilm og adskillige tv-serier, kortfilm og dokumentarer er medproduceret i regionen Väst. I 2014 blev der blandt andet vist film med ophav i regionen på filmfestivaller i blandt andet Berlin, Cannes og Toronto, og det gør regionen til den mest succesfulde i Skandinavien. Regionen er lykkedes med at tiltrække eksperter i VFX, lysopstilling, lyd- og billedredigering, udstyrsleje og andet. Samlet set er regionen en full-service-region inden for film. Den position er opnået gennem vedholdende aktiviteter, og de første produktioner fandt sted i 1982. Det er den kontinuerlige produktion af 30-40 film- og tv-projekter årligt, der har skabt synergieffekter og kvalitetsudvikling på tværs af brancher i regionen, såsom luksushoteller og catering. Det er lykkedes at bruge de kreative erhverv og serviceerhvervene til at skabe dynamik, arbejdspladser og omsætning.

43000
Indbyggere bor der i Trollhättan - også kendt som “TROLLYWOOD” blandt de lokale
450
Spillefilm produceret

HAMBURG KREATIV GESELLSCHAFT

Forud for etablering gennemførtes dialogmøder med de 11 kreative brancher i byen. Konklusionen var, at virksomheder på tværs af alle brancher efterspurgte netværk, kvadratmeter samt rådgivning inden for udvikling og finansiering. Erfaringerne fra Hamburg viser særligt to ting:

  1. Når klyngen løser virksomhedernes problemer, kommer virksomhederne til klyngen helt automatisk.
  2. En klynge fungerer fint på tværs af forskellige brancher, så længe den løser fælles problemer og udfordringer.
7
År tog det klyngen at etablere sig og skabe de rammer, som de kreative brancher efterspurgte
500
Virksomheder modtager årligt rådgivning inden for klyngen
156
Projekter finansieret siden 2011