Create ConvergeInteractive DenmarkNyhedsblog

Insights fra “Amazing Artwork for Small Screens“

18/10 2018

Insights fra “Amazing Artwork for Small Screens“

Fire speakere gav indsigt i deres arbejde med animation på konferencen “Amazing Artwork for Small Screens”.

Til dette års Viborg Animation Festival afholdte Interactive Denmark Vest i samarbejde med Funday Factory og Create Converge konferencen ’Amazing Artwork for Small Screen’.

Katherine Bidwell, medstifter af det engelske spilstudie State of Play Games, gav indsigt i arbejdet med det prisvindende spilhit ‘Lumino City’. Her fortalte Katherine om, hvordan hun sammen med sit team byggede et digitalt spil op af håndlavede kulisser såsom papir, træ, metal og motorer. Kulissen blev herefter filmet for at tilføje de animerede elementer i redigeringen. Mixet af fysiske og animerede elementer er en teknik State of Play er glade for at benytte. Det kreative håndlavede design tilføjer spillet et unikt look, sagde Katherine.   

   

Med et blik for det tekniske og visuelle fortalte art director i Funday Factory Jan Roed Thastum om belysning og skygger i 3D-animation ved hjælpe af det simple værktøj Matcaps. Hvis man udvikler spil til mobile enheder, er det ofte en teknisk udfordring at lave et imponerende visuelt kunstværk, da downloadstørrelsen skal være meget lille. Matcaps er en simpel og billig måde at lave god belysning og skygge til 3D-animation.

Fra et af verdens mest succesfulde spilvirksomheder Ubisoft kom Ricardo Ramos Lima for at dele sin viden om den vigtige rolle animation har i storytelling og spillerens fordybelse. Ricardo fortalte om, hvordan han i Ubisoft arbejder med forskellige typer af stilarter inden for animation: Spillets stil og karakter definerer hvilken animationsstil, der bedst klæder spillet. Det er vigtigt at vælge den rigtige animationsstil, fordi det er nøglen til at få universet og karaktererne til at leve bedst muligt. En enkel Pac Man-stil passer godt til visse universer, hvor brugeren selv lægger identitet ind i karaktererne  – hvor en detaljeret spillestil passer bedre til mere opslugende eventyrlige verdener.

   
Jean-Philippe Randisi delte sine mange års erfaring og viden inden for børneunderholdning. Han satte animation i et samfundsperspektiv og fortalte om børns animation i medielandskabet. Børn i dag bevæger sig tidligere væk fra at se animation og over til at se live action. En ændring der blandt andet skyldes, at der produceres mindre animation til børn på 8 år og ældre. Animation er stadig det mest dominerende tv hos børn, men de nøjagtige tal varierer fra land til land.