Interactive DenmarkNyhedsblog

Growing Digital Worlds 2018

27/08 2018

GROWING | DIGITAL WORLDS 2018

For andet år i træk inviterer Interactive Denmark virksomheder, der arbejder med digitale universer, til en ny omgang af GROWING DIGITAL WORLDS – i år med særligt fokus på international finansiering og co-produktion.
GROWING DIGITAL WORLDS er målrettet ledere i etablerede virksomheder, der arbejder med digitale universer, med ambitioner om at udvikle og styrke deres forretning. Forløbet henvender sig både til virksomheder som deltog sidste år forløb og nye som ikke tidligere har været med. Med Growing Digital Worlds får du inspiration og et stærkt netværk blandt virksomheder, der arbejder på tværs af film, serier, animation, spil og andre digitale universer. Samtidig får du lejlighed til at møde skarpe profiler i og uden for den digitale indholdsproducerende branche og udbygge dit professionelle netværk.

Digitale universer er en industri i rivende udvikling. Virksomheder inden for spil, film, serier, animation og funktionelle sammenhænge udfordrer hele tiden rammerne for, hvad deres universer kan – både kreativt og kommercielt. Fordi platforme, fans og medier er i nærmest konstant udvikling, er spillereglerne også i forandring.

Et digitalt univers er en verden af fortællinger, karakterer, artefakter, omverden og symboler, som giver en sammenhængende oplevelse for brugeren på tværs af produkter og platforme. Universet kan gå på tværs af tv-serier, computerspil eller de værdier og fortællinger, som organisationer og virksomheder skaber om sig selv. Universer skal altså forstås i bred forstand og kan både være grundlag for underholdning og for anvendelse til kommunikation, læring, sundhed eller lignende.

GROWING DIGITAL WORLDS blev gennemført for første gang i efteråret 2017 og udbydes nu for anden gang. Forløbet har til formål at udforske de forretningsmæssige spilleregler for virksomheder, der lever af at udvikle digitale universer, og klæde dig, som deltager, bedre på til at udvikle din virksomhed og dit univers. Gennem forløbet vil du derfor blive både inspireret og bedt om at udforske, udfordre og udfolde de spilleregler, der gælder.

GROWING DIGITAL WORLDS bliver gennemført i efteråret 2018. Forløbet består af tre sessioner, hvor den første vil ligge i oktober og det samlede forløb vil strække sig over to måneder. Alle sessioner foregår i tidsrummet kl. 12.30 -17.30 og vil blive afholdt i Aarhus.

9. oktober: International finansiering og planlægning
Til denne session udforsker vi hvilke veje, der er til at udvikle og vokse din forretning særligt gennem international finansiering. Vi fokuserer både på eksisterende finansieringskilder og nye måder at gribe vækst an. Digitale universer kan hente sin finansiering fra en lang række af kilder, idet de tapper ind i flere brancher, platforme og teknologier, men hvilke er relevante i forhold til forskellige typer af projekter og hvordan laver man en finansieringsplan, der fungerer som styringsredskab i det indledende fase af projektet. Det er nogle af de emner vi dykker ned i på den første session.

Du kan møde Nina Bisgaard fra Meta Film, der har stor erfaring med at skaffe international finansiering til diverse film- og tv-produktioner.

30. oktober: Co-produktioner og partnerskaber i praksis
Du har en plan, men når digitale universer skal udvikles og realiseres på tværs af platforme og produktioner er evnen til at indgå i strategiske samarbejder og partnerskaber et helt centralt aspekt. Det gælder både i forhold til det kreative og det kommercielle. Hvad skal man være opmærksom på når man indgår i tværmediale partnerskaber, og hvordan gør man sig attraktiv over for og finder de rette partnere – både herhjemme og internationalt? Vi tager turen fra ideen til færdigt produkt og får et indblik i processen med de udfordringer og valg der er blevet truffet undervejs. Hvad sker der i samarbejdet på tværs og kan det inspirere til nye måder at producere og realisere digitale universer på.

Her kan du blandt andet møde René Jessen fra Character (The Gnomes), som deler ud af sine erfaringer med at arbejde med et stort tværmedialt univers.

20. november: Kunder og opbygning af community
På den sidste session vender vi blikket mod kunderne og kunderelationen. Vi skal udforske hvordan din virksomhed kan navigere i krydsfeltet mellem kreativ udvikling og markedsmæssigt fit mellem dit univers og dine fans. En ting er, hvordan man selv forestiller sig at ens univers/produkt bliver modtaget og skaber værdi for brugeren. Noget andet er, hvordan det rent faktisk bliver modtaget og opfattet. Hvordan bruger man den indsigt til at skabe en tættere relation til brugerne og opbygger et community omkring sit digitale univers.

På sidste session kan du møde Niels Wetterberg, CEO i Investigate North som bl.a. står bag Cloud Chamber og Aporia: Beyond the Valley.

Sparring med vækstkonsulent fra Væksthus Midtjylland
Som en del af forløbet tilbydes alle virksomheder individuel sparring af en vækstkonsulent fra Væksthus Midtjylland. Den individuelle sparring sker som en integreret del af sessionerne.

Tilmelding
GROWING DIGITAL WORLDS er målrettet ledere af virksomheder, som udvikler digitale universer, med ambitioner for deres forretning. Hver virksomhed kan deltage med 1-2 personer på ledelsesniveau. Forløbet er gratis for din virksomhed. Tilmeldingsfristen er fredag d. 14. september.

GROWING DIGITAL WORLDS udbydes af Interactive Denmark i samarbejde med More Creative og Region Midt. Forløbet faciliteres af Seismonaut, der har speciale i forretningsudvikling inden for de kreative erhverv.

Tilmelding og spørgsmål om forløbet kan rettes til Regitze Mai Møller fra Interactive Denmark på remm@interactivedenmark.dk.

Der er maksimalt 15 pladser på forløbet. Deltagerne screenes og udvælges af Interactive Denmark og Seismonaut.