Studier

Dicte III

By 22/08/2016 No Comments

Dicte

Den største medieproduktion i Aarhus

’Dicte’ er den største medieproduktion nogensinde i Aarhus, og efter fem år og tre sæsoner takkede holdet bag ’Dicte’ af i foråret 2016. Mange af scenerne til serien er optaget i gaderne i Aarhus for at gøre serien så autentisk som muligt.

Tv-serien Dicte, 3. sæson har skabt en værdi for estimeret 137 mio. kroner. Det viser en rapport, der har undersøgt reklame- og brandværdien. For første gang i Danmark er der gennemført en samlet analyse af den værdi en tv-serie giver tilbage til det område, den er filmet i.

Filmfolk spiser og sover

Når et filmhold producerer film, giver det vækst og indtjening i vidt forskellige brancher. Håndværkere inddrages i arbejdet med kulisser, skuespillere, kameraførere m.v. skal overnatte, have mad, underholdes og transporteres. Det er omsætning direkte til lokale virksomheder. Den indkomst er uafhængig af produktionens succes.

Chef for Filmby Aarhus Carsten Holst er meget opmærksom på sideeffekterne.

”Det betyder noget i hvor høj grad, du har fået etableret et produktionsmiljø i byen. Det skaber arbejdspladser og gør dig mere relevant for produktionsselskaberne, fordi omkostningerne til produktion er mindre, hvis man har arbejdskraft til rådighed lokalt,” siger han.

Nogle produktioner benytter mange lokale statister og medarbejdere, mens andre har en højere grad af tilrejsende arbejdskraft. Begge situationer giver vækst og aktivitet lokalt. Enten skal de mange gæster have overnatning, eller også giver det jobs til lokale virksomheder. De fleste produktioner er en blanding af de to, og sådan var det også for tv-serien Dicte, hvor en tredjedel af arbejdskraften var lokale filmarbejdere fra Aarhusområdet.

Seerne strømmer til

Film og tv med få seere giver ikke særligt mange oplevelsesturister. Det gør succeserne derimod – mange seere giver mange oplevelsesturister. De vil smage, høre, føle, se, røre, genopleve – og nyde. Epinion har undersøgt svenskernes holdning til Dicte og Aarhus.

Den analyse viser, at blandt de svenskere, der er mest glade for Dicte, siger over halvdelen, at de på en 1-2 dages ferie i Aarhus ville bruge over 5000 SEK.

Fakta

Tv-serien Dicte bygger på Elsebeth Egholms bøger og er filmatiseret af Miso Film for TV2. Serien er lavet i tre sæsoner, 30 afsnit i alt. Dicte sæson tre blev optaget fra januar til maj 2016.

Serien blev vist på TV2 fra september – oktober 2016 og satte fokus på Aarhus i perioden op til Aarhus 2017, hvor Aarhus er Europæisk Kulturhovedstad.

Første afsnit af sæson 3 blev set af 848.000 danskere, landet over. 

Serien er blevet en publikumssucces for TV2 med over 1,2 millioner seere på første sæson, hvilket er højt for TV2’s dramaserier.

Samtidig vurderede seerne kvaliteten meget højt til 4,3 på en skala fra 1 til 5.

Alle afsnit er produceret og optaget i Aarhus by og omegn. Her er benyttet lokale statister, og lokale håndværkere har i stort omfang bidraget til at skabe de rette locations.

Serien er produceret af Miso Film i co-produktion med TV 2 DANMARK, TV 4, TV 2 NORGE og Den Vestdanske Filmpulje i samarbejde med YLE, RUV, Lumière & Fremantle Media International med støtte fra EU’s MEDIA program og DFIs Public Service Puljen, Filmby Aarhus, Aarhus Kommune og Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

TV2 østjylland har lavet en spændende udsendelse der går bag om serien og giver et unikt indblik i produktionen og arbejdet med den populære serie.

Tema: Dicte og Aarhus
Se hele udsendelsen her. 

Dicte 3-27